Zo zorg je ervoor dat je aan je 8 uur slaap komt

Zo zorg je ervoor dat je aan je 8 uur slaap komt

Er kan niets op tegen een nacht waarin je een volwaardige acht uur doorslaapt, nietwaar? Het is niet alleen heel erg fijn, maar ook noodzakelijk en natuurlijk. Toch gaat het vaak niet vanzelf en moeten we in deze drukke tijden gewoontes aanleren om daadwerkelijk aan deze uren te komen. Wij geven je zes tips!

Allereerst: wat gebeurt er wanneer je te weinig slaap krijgt? Een slaaponderzoek toont aan dat een nachtrust van gemiddeld zes uur al impact heeft, namelijk een aanzienlijk slechter concentratievermogen, geheugen en immuunsysteem, minder geduld en een slechtere huid. Om nog maar te zwijgen over een laag libido, gewichtstoename en hoge bloeddruk. Willen we niet hè? Probeer minimaal zeven idealiter acht uur slaap te krijgen, om je lichaam voldoende hersteltijd te gunnen! 


Tip 1: Drink geen koffie meer na 11:00 uur 's ochtends

Wait, what?! Ja, je leest het goed. Cafeïne kan zo'n acht uur in het lichaam blijven zitten en om te voorkomen dat jij 's avonds nog wakker ligt, kun je beter in de middag en al helemaal niet in de avond koffie drinken. Kun je het gezellige en smaakvolle kopje echt niet weerstaan? Kies voor decaf! 

 

Tip 2: Creëer een avondroutine

Als je op een bepaalde tijd wilt slapen, zul je ongeveer een uur van te voren jezelf langzamerhand 'bedklaar' moeten gaan maken. Leg je telefoon weg, doe de televisie uit, reinig je gezicht etc. Op deze manier zorg je ervoor dat je je 'deadline' gaat halen. Creëer een routine die je fijn vindt. Zet bijvoorbeeld een kopje thee en ga nog wat lezen voor het slapen, sluit je dag af met een meditatie of ontspanningsmuziek. Whatever feels good!

 

Tip 3: Houd je aan je schema

Zorg ervoor dat je iedere dag op hetzelfde tijdstip gaat slapen en elke dag op hetzelfde tijdstip wakker wordt. Zo creeëer je een ritme waar je lichaam aan gewend raakt. Je zult merken dat je om het zelfde tijdstip slaperig wordt. Bovendien wordt wakker worden ook een stuk gemakkelijk wanneer je in het cyclus zit.

 

Tip 4: Geen straling

Zet je telefoon voor het slapen op vliegtuigstand of nog beter: leg je telefoon in een andere kamer. Ook andere elektrische apparatuur wil je het liefst uit je slaapkamer houden en idealiter hangt er ook geen televisie in deze ruimte! Zo houd je onnatuurlijke stralingen bij je vandaan tijdens je broodnodige slaap. 

 

Tip 5: Blauw licht

Deze tips sluit aan op de voorgaande tip, want eigenlijk wil je alles met een beeldscherm bannen uit de slaapkamer en we raden aan ook twee uur voordat je naar bed gaat niet meer op schermen te kijken. Waarom? Het blauwe licht bootst zonlicht na waardoor de biologische klok verstoord raakt. Het brein wordt alert en er wordt geen slaaphormoon aangemaakt. Wil je toch nog een appje beantwoorden of je agenda bekijken op je telefoon? Zorg er dan voor dat je het beeldscherm op warm licht zet en de helderheid omlaag brengt. Je kunt het ook automatisch instellen, het beeldscherm van mijn iPhone switcht elke dag om 22:00 uur naar een warm licht en gaat om zeven uur 's ochtends weer uit.

 

Tip 6: Interieur

Verder kun je ook je slaapkamer zo inrichten dat het je slaap bevordert. De kleur blauw zorgt er bijvoorbeeld voor dat je beter slaapt. Zorg voor een opgeruimde slaapkamer, want rommel zorgt alleen maar voor onrust! Volgens de Feng Shui leer kun je jouw bed het best met het uiteinde naar de deur richten en geen spullen onder je bed bewaren en hang geen planken of kastjes boven je bed. Ook een bureau hoort niet thuis in de slaapkamer. 

 

 

Beeld: iStock

 

Gerelateerde Artikelen

close
Ook leuk om te lezen
Recommended article title
Dit kun je het beste eten als je stress hebt
close

Zoeken op de website

close