Met onze drukke levens racen we constant van hot naar her: op en neer naar werk, tussendoor even snel langs de supermarkt en weer door. Herkenbaar? Het is tegenwoordig best lastig om een goede balans te vinden tussen werk, je sociale leven en tijd voor jezelf – zo frustrerend. Gelukkig zijn er een paar simpele manieren om hier meer grip op te krijgen. Wij hebben ze voor je op een rijtje gezet.
Je kent het vast wel: zo’n gigantische to-do lijst die boven je hoofd hangt, waardoor je geen idee hebt hoe je tijd voor jezelf gaat vinden of wanneer je die leuke vriendin eindelijk weer eens ziet. Vaak loopt alles zo door elkaar heen dat die me-time eigenlijk helemaal niet werkt. Toch is het superbelangrijk om een goede balans te creëren tussen werk, een sociaal leven en tijd voor jezelf. Als je een betere balans vindt, merk je direct verschil: je ontspant meer, hebt tijd om even stil te staan en te reflecteren – heerlijk én goed voor je hoofd. Bovendien krijgt je social life een flinke boost. Je ziet vaker je vrienden en familie en verdeelt je tijd veel slimmer. Hoe fijn is dat? Je wordt er ook nog productiever van. Met genoeg tijd voor jezelf en je sociale leven stap je veel energieker en enthousiaster in je werk. Een echte win-win als je het ons vraagt.
Je hebt je leven natuurlijk altijd zelf in de hand – met de juiste mindset kom je er wel. Toch zijn er een paar fijne tips die ervoor zorgen dat je straks meer geniet én die much-needed me-time pakt.
Begin met je timemanagement op orde te krijgen: plan alles wat duidelijker in, zodat je precies weet wanneer je wel en niet tijd hebt. Door je to-do’s te prioriteren en tijd in te plannen voor verschillende activiteiten, zorg je ervoor dat alles een plekje krijgt en niets wordt verwaarloosd – top. Plan je week dus met tijd voor werk, sociale activiteiten en persoonlijke tijd. Gebruik digitale agenda’s of planners om alles overzichtelijk bij te houden.
Tja, om alles een beetje in balans te houden, moet je écht grenzen stellen voor jezelf. Dat extra uurtje doorwerken is prima, als daar ruimte voor is, maar als je daardoor straks geen tijd hebt voor een koffietje met je bestie, is het toch beter om duidelijke grenzen te stellen tussen werk, sociaal leven en persoonlijke tijd. Zo overlapt alles niet.
Neem, als het mogelijk is, geen werk mee naar huis. Stel specifieke werkuren in en houd je daaraan, zodat er een duidelijke scheiding is tussen werk en privé. Communiceer ook met vrienden en familie over je beschikbaarheid. Het is oké om uitnodigingen af te slaan als je persoonlijke tijd nodig hebt om op te laden. Bescherm je persoonlijke tijd door afleidingen te vermijden en deze tijd te besteden aan activiteiten die je echt tot rust laten komen en blij maken – dus niet die TikTok doomscroll.
Het is best een uitdaging om iedereen in één week te proppen, vooral als je het druk hebt. Geef daarom prioriteit aan de zinvolle gesprekken en gezellige activiteiten die je band versterken. Kies voor kleinere bijeenkomsten waar je dieper met anderen connect, in plaats van grote evenementen waar de interacties vaak oppervlakkig zijn. Zo maakt het helemaal niet uit als je iemand een keer wat minder ziet.
Okay, als het gaat om je tijd om te relaxen, is het beter om écht weg te blijven van je telefoon. Er is namelijk weinig relaxing aan al die impulsen. We blijven een grote voorstander van de digitale detox: koppel je regelmatig los van technologie om je te concentreren op face-to-face-interacties en persoonlijke tijd. Toch helpt technologie behoorlijk met het plannen van een druk leven. Er zijn superveel productiviteitsapps die je helpen om je tijd effectief te gebruiken en georganiseerd te blijven, zoals tools als Trello, Asana en Todoist. Ook voor je social life is technologie handig: gebruik communicatietools zoals Zoom, Instagram of WhatsApp om in contact te blijven met vrienden en familie, vooral als je geen tijd hebt voor persoonlijke afspraken.