Lifestyle

5 organisatietrucs om dingen gedaan te krijgen

5 organisatietrucs om dingen gedaan te krijgen

Betrap jij jezelf erop dat je alles altijd uitstelt? Oops, guilty! Organiseren, doelen voor jezelf stellen en dingen inplannen zijn soms moeilijker dan je denkt. Als het eenmaal is gebeurd dan is het wel heel fijn. Niet iedereen wordt simpelweg geboren als een georganiseerd persoon maar je kunt deze eigenschap wel ontwikkelen voor jezelf. 

Daarom geven wij je een aantal tips die jou kunnen helpen om georganiseerd te blijven. Thank us later

Lijstjes 

Merk je aan jezelf dat je hoofd bomvol zit met ideeën en dingen die je nog moet doen? Schrijf het van je af door middel van een lijstje te maken. Het klinkt misschien cliché, maar je zult merken dat dit meteen meer rust geeft in je hoofd. Op deze manier heb je een makkelijk overzichtje van wat je nog moet doen. Koop een boekje en maak hier je lijstjes in, of maak een lijstje in de notities van je telefoon. Hier heb je tegenwoordig ook een handige tool voor dat je kunt afvinken zodra je iets gedaan hebt. 

Een routine creëren

Een beetje structuur in je leven geeft jou meer rust in je hoofd. Het zorgt tevens voor meer vrijheid. Als je precies weet wat je wanneer gaat doen dan heb je meer orde. Begin je dag bijvoorbeeld elke dag op hetzelfde tijdstip en met dezelfde handelingen. 

To do lijstje categoriseren 

Pak je to do lijstje er nog eens bij en probeer de 'taken' die je nog moet doen te catagoriseren. Je kunt de taken groeperen door middel van de volgende categorieën:

  • Deadlines
  • Achterstallige taken die moeten worden voltooid
  • Grotere projecten die verder moeten worden opgesplitst in kleinere stukjes
  • Taken die dagelijks, wekelijks, maandelijks of jaarlijks terugkomen

Zorg ervoor dat je prioriteit geeft aan de taken die het meest belangrijk zijn. De dingen die minder urgent zijn, kun je bijvoorbeeld ook markeren met een andere kleur dan de dingen die sneller af moete zijn. 

Tijdsblokken 

Plan voor jezelf een aantal tijdsblokken in van twee à vier uur. Dit is een effectieve manier om ervoor te zorgen dat jij je taken afkrijgt. Werk voor jezelf zo hard mogelijk om je taken binnen de tijd af te krijgen. Zodra je weet dat je een bepaalde tijd hebt om een taak af te ronden, werk je automatisch harder en beter. 

De regel van 1 minuut 

Deze regel is extra handig voor de uitstellers onder ons, namelijk: doe alles wat je binnen een minuut zou kunnen doen, nu meteen. Aarzel niet meer, pak het meteen op en doe het. Je zult merken hoe fijn dat is. Op deze manier kun je alweer iets van je lijstje afvinken en voel je je weer wat lichter. 

 

 
Beeld: iStock
Deel dit artikel
Back to top