Recensie The Last King of Scotland

Van sommige films krijg ik na afloop echt een rotgevoel. Niet omdat de film helemaal niets was, maar omdat de film mij zoveel deed. The Last King of Scotland is er zo één. Het verhaal gaat over dictator Idi Amin, de generaal die in de jaren zeventig de macht in Oeganda overnam en jarenlang een moordregime op na hield. Geheel op waarheid gebaseerd, maakt deze film ontzettend goed, maar ook erg zielig.

Door: Elisah Jacobs

Kijkwijzer: Kijkwijzer: boven de 16 Kijkwijzer: gewelddadig Kijkwijzer: grof taalgebruik Kijkwijzer: eng

Cijfer: 8

Te zien vanaf: 8 februari

TLKOS1

Vers van de collegebanken reist de jonge Schotse dokter Nicholas Garrigan (James Mc Avoy) af naar Oeganda in de periode dat het leger de macht heeft overgenomen. Naïef als hij is, maakt Nicholas zich daar niet zo druk om: hij hoopt gewoon veel lol, zon en romantiek tegen te komen. En dat krijgt hij ook de eerste weken. Hij helpt mee in een kliniek bij een doktersechtpaar en wordt al snel verliefd op de vrouw (Gillian Anderson uit de X-Files). Nicholas lijkt het allemaal te hebben in Oeganda, maar een plotselinge ongeluk waar dictator Idi Amin bij betrokken raakt, maakt een einde aan het zorgeloze leventje van de dokter.

De dictator is erg onder de indruk wanneer Nicholas hem probeert te helpen bij het ongeluk. En als blijkt dat hij ook nog eens een Schot is, kan hij helemaal niet meer stuk bij Amin. De generaal heeft namelijk in zijn jonge jaren naast de Schotten gevochten in de oorlog. Hij biedt de dokter dé baan van zijn leven: zijn persoonlijke arts worden. Nicholas slaat het aanbod eerst af, maar komt terug op zijn besluit, nadat hij de dictator wat beter heeft leren kennen.

TLKOS2In eerste instantie lijkt Amin een warme, vriendelijke en charmante man, maar hoe langer Nicholas voor hem werkt, hoe meer hij erachter komt dat zijn baas helemaal niet zo perfect is. Hij moordt namelijk iedereen uit die kritiek heeft op zijn bewind of hem in zijn ogen belazerd. Ook al zijn dat zijn eigen vrienden en familie. Nicholas wil zo snel mogelijk van zijn baantje af en teruggaan naar Schotland, maar de dictator laat hem niet zo snel gaan. Nicholas moet vanaf dat moment ervoor zorgen dat hij levend het land uit kan vluchten. Maar of dat lukt? Zijn affaire met één van de vrouwen van Idi, Kay (Kerry Washington) maakt het er in ieder geval niet makkelijker op.

The Last King of Scotland vind ik een supergoede film TLKOS3die je gezien moet hebben. Het laat je op een geloofwaardige manier kennis maken met de Oegandese dictator. De man die in de jaren zeventig meer dan 300.000 Oegandezen vermoordde en bekend stond als Slachter van Afrika. Zijn regeringstijd wordt gezien als één van de bloederigste in de Afrikaanse geschiedenis. Forest Whitaker die de rol van Amin op zich neemt, speelt overtuigend de dictator. En eerlijk gezegd geeft hij me behoorlijk de kriebels. Al bij de eerste scène voelde ik de spanning al oplopen. Hij heeft een bepaalde manier van kijken en praten, waaruit ik kon opmaken dat hij helemaal niet zo charmant is. Hij is gewoon ontzettend scary. En dan te bedenken dat dit maar gespeeld is. Geen wonder dat hij genomineerd is voor een Golden Globe. Niemand kan die rol beter spelen dan Forest.

Voor de dames is vooral de jonge dokter Nicholas geen schande om naar te kijken. Deze doet namelijk meerdere vrouwenhartjes sneller kloppen! Hij is bij mij vooral bekend als de geit Mr. Tumnus uit Narnia en ja, in de Last King of Scotland ziet hij er, naar mijn mening, echt veel beter uit (minder harig). The Last King of Scotland is een goede film met geweldige beelden van Oeganda aangevuld met vrolijke Afrikaanse muziek. De film bevat af en toe gruwelijke scènes, maar het verhaal over het dictatuurschap van Amin wordt goed verteld. Want ook al waren de praktijken van Idi te gruwelijk voor woorden, toch is het goed dat het verhaal wordt doorverteld. Dit mag natuurlijk nooit meer gebeuren.

TLKOS3

Wil jij ook naar de Last King of Scotland? Wij geven kaartjes weg! Mail je naam en gegevens naar info@celebscene.nl en wie weet zit jij straks in de bios.