Fashion

Webshoppen & Suus

Webshoppen was een aantal jaar geleden een logische stap in onze technologie, maar vooral voor ons fashionista’s. Kijk op een random fashionblog en je vindt gegarandeerd nieuwe ‘orders’ en kleding waarvan ik schat dat 70 procent van internet afkomstig is. Winkelstraten afstruinen is bijna ouderwets geworden…

 

Ik ben alleen nooit zo snel met nieuwe ontwikkelingen. Toch, voor alles is een eerste keer en daarom zette ik mijn eerste webshop-stap nog geen halfjaar geleden bij mijn geliefde H&M. Het ging hierbij nog om een “puur noodzakelijke” kwestie, want ik was al maanden op zoek naar een vest dat werkelijk in alle filialen was uitverkocht, maar ik dus wel op internet aantrof.

De volgende stimulans was een mede-blogger die mij de tip gaf écht eens rond te gaan kijken op eBay. Er zou een wereld voor me open gaan. De nieuwsgierigheid was aardig gewekt, maar toch nog wat sceptisch ging ik op onderzoek uit.

Niet eens zo gek lang na dat moment zijn er via eBay nieuwe Zara schoenen, de perfecte galajurk, en een origineel cadeau voor mijn beste vriendinnetje (deze laatste struint net zo vaak de stad af als ik, dus was ik met een cadeau uit onze hometown al bij voorbaat niet echt origineel meer) naar mijn kast verhuisd. Voor een prikkie!

De verzendkosten waar ik altijd bang voor was – ik woon 5 minuten van het centrum, dus die extra kosten vond ik niet echt nodig – worden vaak genoeg gecompenseerd door de kleine prijsjes. Daarnaast heb je inderdaad bereik tot de hele wereld, waarbij zelfs mijn favoriete grote steden van Nederland toch echt in het niet vallen.

Uit ervaring weet ik nu dat eBay ook zeker nadelen heeft. Niets zo irritant als vlak voor afloop van een product overboden worden. Ook mijn blijheid voor die lang gekoesterde overknee-laarzen was maar van korte duur. Ik vond Chinese beauties én won ze; wat op Ebay betekent dat je de hoogste bieder bent en het object moet kopen, dus niet echt ‘wint’. Eenmaal hier aangekomen bleken ze weliswaar mooi, maar vooral ook gemaakt voor Chinezen en dus niet bepaald ‘overknee’ voor Nederlandse dames.

Ook bij andere webshops kunnen de frustraties hoog oplopen. Wie heeft er allemaal geen hekel gekregen aan het zinnetje ‘item out of stock’? En ik heb hard staan zuchten bij het wéér in de rij staan bij het postkantoor wanneer die paarse schoenen toch niet zo paars waren als op de foto. Zo moet je iedere keer maar afwachten wat voor waar je voor je geld krijgt…

…wat online shoppen eigenlijk net gokken maakt. Je vindt er soms een jackpot waar je in Nederland nooit tegen aan had kunnen lopen, maar je loopt ook altijd meer risico. Maar ach, wij fashionlovers zijn het wel gewend risico’s te nemen toch? Dus… wie opent het eerste shopcasino? (Suus)

Lees hier alle blogs van Suus!

Deel dit artikel
Back to top