Fashion

Volgens onderzoek zijn er drie soorten selfies en ze zijn niet allemaal narcistisch

Wanneer je vaak selfies maakt wordt je al snel als narcistisch gezien. Maar uit een nieuw onderzoek is gebleken dat het maken van selfies het grootste deel van de tijd helemaal niet met narcisme te maken heeft.

Onderzoekers van de Brigham Young University hebben een studie gedaan naar de verschillende factoren die leiden tot het nemen van een selfie. Aan de hand van deze informatie konden er vervolgens drie typen selfie-nemers onderscheiden worden en verrassend genoeg is dus slechts één type ijdel.

De communicators
Voor de communicator is het uitlokken van een gesprek het belangrijkste doel van het maken en delen van een selfie. Communicators zijn dan ook vaak politici of milieuactivisten die een bepaalde politieke agenda hebben. Denk bijvoorbeeld aan Leonardo Dicaprio en zijn red de orang-oetan campagne. 

De zelfpromoters
Een zelfpromoter is iemand die het liefst letterlijk elk moment in zijn leven vastlegt met een selfie. Het doel van de zelfpromoter is dan ook een positief licht schijnen op henzelf en hun verhalen. Voornamelijk celebrities zoals Kim Kardashian, Gigi Hadid en Taylor Swift vallen onder deze groep.

 

🌴🌴🌴

Een foto die is geplaatst door Gigi Hadid (@gigihadid) op

De autobiografen
De autobiograaf gebruikt zijn selfies om andere mensen een idee van zijn leven te geven. Maar het gaat hierbij niet zoals bij de communicator om het uitlokken van een gesprek. NASA-astronaut Scott Kelley is dankzij de ruimtefoto's die hij publiceert dan ook een goed voorbeeld van een autobiograaf.

Beeld thumb: iStock

 

Deel dit artikel
Back to top