Beauty

Anatomicals shampoo gebruikt zelfmoord als promotie

Anatomicals, we kennen het merk allemaal. Het merk met verzorgingsproducten laat op hun website weten Nederland te gaan veranderen op gebied van cosmetica en verzorging. De producten van Anatomicals zijn vrij van dierproeven want "pluizige konijntjes zijn schattig genoeg zonder Anatomicals producten" en "Goed om te weten is dat in Anatomicals land, konijnen vrij rondelopen, cavia's het voor het zeggen hebben en de enige testen die de muizen doen is Brain Training".

Beetje jammer dat een merk, dat zo gesteld is op dieren, shampoo's probeert te verkopen door zelfmoord als promotiepraatje te gebruiken. Urban Outfitters had volgens een woordvoeder geen andere keuze dan de shampoo per direct uit alle winkels te verwijderen. De shampoo van Anatomicals met de tekst "Peachy head Peach Shampoo for Suicidal Hair" zou te lacherig omgaan met een serieus onderwerp als zelfmoord waardoor veel mensen zich beledigd voelden.

Wat is er precies aan de tekst waardoor shoppers zo aangeslagen zijn? Op de shampoo staat de kop "Peachy Head" wat zou verwijzen naar een plek in Engeland genaamd Beachy Head wat een populaire plaats is om zelfmoord te plegen. Maar, dat niet alleen ook aan de achterkant van de verpakking staat een tekst geschreven die nogal wat vraagtekens oproepen.

"Well, I knew it was feeling a little off colour, but I just put that down to the bad dye job. I never knew my once beautiful hair would actually commit suicide by tossing itself off dramatic white cliffs to the rocks below. Now look at me, completely bald. Before it's too late, bring your locks back from a state of complete depression with this conditioning peach shampoo. It's hair heaven here on earth."

Bron

Wat ongeveer vertaald naar "Ik wist niet dat mijn ooit zo mooie haar daadwerkelijk zelfmoord kon plegen door zichzelf van de dramatisch witte kliffen op de stenen beneden zou gooien". De witte rotsen van Beachy Head staan op de lijst van meest populaire springplaatsen ter wereld. Jaarlijks springen hier zo'n 17 mensen van de kliffen en er werd zelfs een documentaire over gemaakt.

Logisch dat Urban Outfitters, zodra ze er door hun klanten op gewezen werden, de shampoo van Anatomicals uit de schappen haalden. Een woordvoeder zei hierover: "To use suicide as a marketing hook shows a phenomenal level of idiocy. And as for the play on Peachy Head/Beachy Head, to visually represent a place where many people have taken their lives is beyond insensitive to them, their families, and friends."

Ook Anatomicals reageerden met een reactie:"The product has been on sale for a number of years without any complaints. We're probably not going to continue selling the product. That's not to say that we've [bowed] down to a couple of people who have made comments that we don't agree with. So we're not bowing down to a nanny state, that's for sure. But we don't wish to offend anyone, and that's why we have removed it from sale."

Ook Anatomicals zelf zegt nu de shampoo uit de schapen te halen maar of de shampoo ook uit de Nederlandse shop verdwijnt? Vooralsnog is de shampoo online te verkrijgen.

Deel dit artikel
Back to top