Fashion

Interview: Goodie Bag Girl Karlijn

Karlijn Visser, 23 jaar, runt samen met Evelyn van Hasselt het bedrijf Goodie Bag Girl. Zij stellen goodiebags samen voor merken en evenementen die perfect aansluiten op de doelgroep én het merk. Ik interviewde Karlijn hierover voor Fashionscene.

1. Vertel eens wat je over jezelf…

Ik ben Karlijn, 23 jaar, woon, werk en studeer in Amsterdam en wil hier nooit meer weg.

2. Hoe ben je op het idee gekomen om het bedrijf Goodie Bag Girl op te starten?

Eigenlijk heel simpel. Ik loop voor mijn werk en voor mijn plezier veel feestjes af. Het niveau van de goodiebag vond ik vaak bedroevend laag. Toen was de stap ineens snel gezet om de goodiebagbusiness te professionaliseren, zodat de goodiebag als een op zichzelf staand medium kan worden beschouwd.

3. Wat houdt Goodie Bag Girl in? Wat doen jullie precies?

Goodie Bag Girl stelt goodiebags samen met daarin zorgvuldig samengestelde merken die elkaar versterken en passen bij de doelgroep van het evenement. In een goodiebag vind je een aantal producten + een bedankbrief met verkoopinformatie over de goodies. Ervaring leert dat mensen vaak enthousiast zijn over een nieuw product wat ze gevonden hebben in de goodiebag maar vervolgens niet weten waar het verkrijgbaar is. Dat is zonde, vandaar onze oplossing in de vorm van een persoonlijke bedankbrief richting de ontvanger van de tas.

4. Wat houdt het werk voor jou precies in? Wat doe je op een dag, hoeveel werk je, met wie doe je het samen, et cetera?

Evelyn (de andere Goodiebag Girl) en ik koppelen merken aan een evenement waar dezelfde doelgroep komt. Op die manier zetten we een sterk marketingmiddel neer voor beide partijen. Het evenement is blij met hogere bezoekersaantallen en merken willen graag samplen in een high-end doelgroep die moeilijk bereikbaar is via een advertentie of commercial. Overdag houden wij ons bezig met het scouten van nieuwe merken door het hele land, spotten trends en we zijn bezig de juiste merken te zoeken bij een evenement waar we goodiebags voor leveren.

5. Voor wie heb je al opdrachten gehad? Wat was leuk, wat was minder leuk?

We hebben voor Esquire, Pink Ribbon, Grazia, Supertrash, Beverly Beethoven en NL Confidential (het jaarlijkse Playboyfeest) gewerkt. Het allerleukste is het eindresultaat: een prachtige goodiebag met mooie producten waar de gasten de hele avond naar hebben gesmacht. Minder leuk is dat er soms iets fout kan gaan met een levering buiten ons om. Daardoor hebben wij zelf eigenhandig de 500 goodiebags moeten vullen. Ach, that's part of the job. Om onze kwaliteit te allen tijde hoog te houden horen deze dingen erbij. Gewoon een extra bezoek aan de manicure inplannen na het openritsen van de gevulde dozen met goodies, dan is er niets aan de hand...

6. Verdien je er al iets mee?

Jazeker. We verdienen zowel aan de kant van het evenement, als de kant van de merken. Het evenement betaalt een fee (een bedrag) voor een goedgevulde goodiebag waarmee we een oneindige eventbeleving creëren. Merken betalen ons een fee omdat deelnemen aan een goodiebag tot marketingactiviteiten behoort waar betaald voor moet worden. Dankzij onze ingangen brengen wij merken binnen bij een gewilde high-end doelgroep, dat kost geld. 


7. Hoe ben je aan de contacten gekomen? Had je deze al door de jaren heen verzameld of heb je echt een lijstje gemaakt met mensen die je wilde benaderen? 

Contacten had ik al voordat ik met Goodiebag Girl begon. Door jarenlang op evenementen te hebben rondgezworven voor mijn werk als journaliste heb ik inmiddels waardevol netwerk opgebouwd. Het leuke is dat ik met Goodiebag Girl partijen aan elkaar kan koppelen die veel aan elkaar hebben. 


8. Wat vind jij de voor- en nadelen van het hebben van je eigen bedrijf?

Absolute voordelen zijn dat je geen rekening hoeft te houden met kantoorwerktijden en een baas die zegt wat ik moet doen. Ik fiets op een dag van afspraak naar afspraak en tussendoor werk ik op mijn eigen tijden plannen uit. Heerlijk! Nadeel is dat ik mezelf moeilijk op 'stop' kan zetten en zelfs in de weekenden doordraaf met werken. Gaandeweg leer ik hier meer balans in aan te brengen.

9. Heb je nog tips voor andere (jonge) vrouwen die een bedrijf willen opstarten? Do’s, don’ts, gouden tips…?

Wees niet bang op je bek te gaan. Gaandeweg leer je door vallen en opstaan zoveel meer over jezelf en waar je voor staat. Dat had ik nooit kunnen bereiken wanneer ik voor een baas zou werken. Laat je van tevoren goed informeren over een aantal zakelijke dingen (belasting, Kamer van Koophandel, merkregistratie, etc), dan kan je op die punten niet meer onderuit gaan. 

Deel dit artikel
Back to top