Fashion

10 dingen die je nog niet wist over Viktor & Rolf's Flowerbomb

Als je een vrouw vraagt naar haar favoriete geurtje zijn Flowerbomb, Angel of Black Opium vaak genoemde antwoorden. Drie geuren die onwijs populair zijn, hoe kan het ook anders? Ze ruiken stuk voor stuk geweldig. Maar, bij het maken van een geur komt heel veel kijken. En wij weten 10 dingen die jij nog niet wist over de heerlijke geur Flowerbomb van Viktor & Rolf.

In 2005 dropte Viktor & Rolf een bom op de geurenwereld met Flowerbomb. Het grenaat-vormige flesje ziet er gevaarlijk uit, maar de geur die erin verstopt zit, staat daar lijnrecht tegenover. Flowerbomb staat bekend om zijn onbeschaamd vrouwelijke, zacht bloemige geur. Toen Flowerbomb uitkwam was het een instant succes en 11 jaar later it's still going strong. Maar de fragrance komt ook met een tiental aan geheimjes. Wij verklappen ze één voor één.

1. De naam was er voor de geur
Omdat Viktor & Rolf met zijn tweeën zijn proberen ze alles wat ze doen met woorden te benoemen. Toen was daar de naam ineens en het was de beste naam die je je kunt bedenken. Een explosie van bloemen.

2. De naam was iet wat controversieel
Viktor & Rolf waren aan het beginstadium van de geur toch een beetje ongerust over de naam. Ze dachten dat er veel verdeeldheid over zou ontstaan, maar puntje bij paaltje hield iedereen van de naam. De ontwerpers vonden dit erg inspirerend omdat het zo'n persoonlijk project was. Maar ookal zou er ophef ontstaan, ze waren nooit van plan om een compromis over de naam te sluiten.

3. Het heeft drie jaar geduurd om het te maken
"Wanneer je een mode collectie ontwerpt, heb je maar een paar maanden" legt Viktor uit. "Als je parfum gaat creëren, heb je een paar jaar. Die tijd voor iets hebben was een luxe ding, maar tegelijkertijd hebben we er 3 jaar over gedaan. Toen we  eenmaal bij het eindproduct waren, waren we er wel écht klaar voor om de geur te lanceren". Oeh, wij zijn stiekem blij dat het ook niet langer geduurd heeft!

4. Er waren 499 andere deelnemers
Zoals bij elke andere geur, was de geur van Flowerbomb vinden een hele zoektocht. Toen Viktor & Rolf de geur voor de eerste keer roken wisten ze het meteen: dit is hem. Maar, dan ga je nog aan andere geuren ruiken, fine-tunen en andere variaties bedenken. Uiteindelijk hebben 499 variaties Flowerbomb niet gehaald.

Flowerbomb 83,50 bij De Bijenkorf.nl

5. Flowerbomb is niet zo bloemig als de naam suggereert.
Het is wel bekend dat de ontwerpers van bloemige geuren houden. Toch wilden ze niet dat hun geur old-fashion ging ruiken, wat vaak wel met bloemige geuren het geval is. Dus naast bloemen hebben ze er nog een geheim ingrediënt in gedaan. Helaas zullen we nooit weten wat dat ingrediënt is. Boehoe!

6. Het granaat-vormige flesje was verbannen uit een Europees vliegveld
Vogue U.K. zegt dat het flesje was teruggetrokken uit Duty-Free winkels van het Oslose vliegveld in 2006 omdat het flesje teveel op een wapen leek. Viktor & Rolf noemen de granaat liever de 'Diamanten Granaat' omdat het flesje niet alleen elementen van een granaat bezit maar ook van een juweel. Of ze bang waren dat het design voor wat ophef zou zorgen? Nee. De ontwerpers zeggen altijd: "Je moet niet creëren uit angst, maar uit hoop".

7. De geprinte advertentie met hierop een naakte vrouw verpakt in een sheer sluier is nooit veranderd
De advertentie is iconisch geworden. Wat de ontwerpers vooral met de advertentie wilden uitstralen is het gevoel van mysterie, hierom is de vrouw verpakt in sheer. De vrouw wordt een soort bloem, of juist een explosie. Good job, designers!


Bron: Viktor & Rolf

8. Viktor & Rolf hebben nooit gebruikt gemaakt van een beroemd gezicht voor Flowerbomb
Hier is natuurlijk bewust voor gekozen. Ze wilden de geur simpelweg niet verpersoonlijken door het gezicht van een bekend persoon te gebruiken. De 2 heren wilden dat elke vrouw zich met de geur kan identificeren.

9. De beroemde zangeres Tori Amos is Flowerbomb's grootste fan
Toen de geur zijn 10-jarig bestaan vierde, zong Tori Amos op het feest. Dit vonden de ontwerpers helemaal geweldig omdat Tori ook zong bij het lanceringsfeest.

10. Tot op de dag van vandaag is Flowerbomb een top-rated geur in de parfumeries.
Ook al hadden ze het niet verwacht, het is 11 jaar later nog steeds de waarheid. Flowerbomb is en blijft een heerlijke geur. Dus lieve Viktor & Rolf, maak er gauw nog meer.


Deel dit artikel
Back to top