Fashion

Digitale mode komt op: is dit dé oplossing tegen fast fashion?

Digitale mode komt op: is dit dé oplossing tegen fast fashion?

Tegenwoordig gebeurt veel online. Muziek luisteren we met Spotify of Apple Music, films en series kijken we op de streamingplatforms en communiceren gaat makkelijk via WhatsApp. Alleen kleding kopen blijft toch vooral iets fysieks. Dat kan niet anders, toch? Of wel? Nou, digitale mode is in opkomst, maar de perfecte oplossing tegen fast fashion is het zeker (nog) niet.

Digitale kleding op maat

Als je denkt aan kleding, dan denk je toch aan iets fysieks. Je wilt materialen voelen en dragen, toch? Al creëer je ook een outfit, die past bij jouw persoonlijkheid. Alleen is experimenteren met fysieke kleding soms lastig. Dan is zo’n Simspoppetje waarop je verschillende kleding kunt testen een fijne uitweg. Nou, digitaal modeontwerper Amber Jae Slooten produceert een soort Sims game, maar dan voor echte mensen. Op haar platform kun je je eigen avatar aankleden met door haar ontworpen kleding. De avatar heeft écht jouw gezicht, dat wordt gemaakt op basis van een selfie.

Betere online representatie van jezelf

Het doel van Ambers platform is om mensen een hulpmiddel te geven, waarmee ze zich beter kunnen representeren. Digitaal verander je bijvoorbeeld veel makkelijker je gender, waardoor je eenvoudiger kunt experimenteren met je look. Uiteindelijk kunnen mensen zich zo online nóg beter laten zien op socialmediakanalen als LinkedIn en Instagram.

Digitale mode: waarom wel?

Digitale mode heeft dus zo zijn voordelen. Niet alleen vind je makkelijker je eigen persoonlijkheid, ook blijkt het schoonheidsideaal anders in de digitale wereld. Al bestaan hier momenteel nog discussies over. De fysieke modewereld begrijpt nog niet dat kledingmaten bij digitale mode niet relevant zijn. Iets wat natuurlijk wel heel fijn is! Zo wordt mode toegankelijk voor iedereen. Ook wat betreft de high fashion modeshows, want bij digitale mode kun je makkelijk online delen met de wereld. Ondertussen wordt er een stuk minder kleding geproduceerd, waardoor minder sprake is van fast fashion. Al zit daar wel een addertje onder het gras.

Digitale mode: hoe duurzaam is het?

De fysieke modewereld is momenteel één van de meest vervuilende industrieën ter wereld. En bij digitale mode lijkt het alsof er minder kleding wordt ontworpen. Al zijn er volgens de Schotse digitaal ontwerper Alison Murray twee mogelijkheden. Misschien wordt digitale mode iets unieks, waar mensen voor sparen en eens in de zoveel tijd iets van kopen. Of het wordt een nieuwe vorm van fast fashion en nee, niet per se duurzamer. Wacht, huh?

Een digitaal kledingstuk is wel minder vervuilend dan een fysiek kledingstuk, maar het ontwerpen van digitale mode kost alsnog veel energie. Dit kun je duurzamer doen, maar de digitale mode moet wel ergens worden bewaard. En dat is in dit geval op een server in een datafabriek.

Hoe realistisch is digitale mode?

Tot slot werkt digitale mode niet altijd even goed mee aan een beter schoonheidsideaal. Zo bestaan er digitale modellen als Shudu en Lil’ Miquela, die nog veel weg hebben van modellen op de huidige catwalks van de Fashion Weeks. Mogelijk wordt de sociale druk juist groter, om er in de echte wereld net zo perfect erbij te lopen als je digitale avatar. Nog genoeg dingen om over na te denken dus.

Bron: VPRO
Beeld: Unsplash
Deel dit artikel
Back to top