Health

8 Manieren om productiever te zijn op werk

8 Manieren om productiever te zijn op werk

Een to do-list waar geen einde aan komt, honderd tabbladen die openstaan en 0 focus. Met andere woorden: je bent alles behalve productief. Het werkt niet lekker en aan het einde van de dag voel je je ook nog slecht over het feit dat je je werkt niet af hebt. Klinkt dit alles jou bekend in de oren? Lees dan even onderstaande tips. You can thank us later!

Voorbereiding

Wie wil meer uren maken dan waar zij voor betaald wordt? Precies, niemand. Een kleine voorbereiding op de zondag of de avond ervoor kan de werkstress aanzienlijk verminderen en de productiviteit bevorderen. Maak een gedetailleerde to do-list en maak een begin aan taken die lastig zijn om op kantoor af te maken. Ze zeggen niet voor niets 'een goede voorbereiding is het halve werk'.

Koptelefoon

Leuke collega's is enorm waardevol. Ze helpen je door de ondraagbare dagen heen en geven je een reden om uit te kijken naar werk, wanneer het werk zelf daar niet voor zorgt. Maar, ze kunnen daarentegen ook een grote afleiding zijn. Zoals die collega die naast jou zit en jou de oren van het hoofd kletst of alle andere collega's die continu bij jouw bureau stoppen om een babbeltje te maken. Tip! Zet een koptelefoon op om gefocust te blijven. 

Minimaliseer telefoon- en mailverkeer

Iedere keer dat je een e-mail of berichtje leest, haal je jouw gedachten weg van waar je mee bezig was. Het kost vervolgens veel moeite om jouw focus weer op te pakken. Zonde van de tijd en energie. Kies vaste tijden om jouw inbox te openen en te reageren op de e-mails, berichtjes en appjes, zodat het geen tijd steelt van de overige taken of projecten.


Meld je ziek

Iedere manager begrijpt dat het niet verstandig is om naar werk toe te komen, wanneer je je beroerd voelt. Je zit 8 uur lang als een zombie achter je computer alles behalve productief te wezen. Je hebt bovendien rust nodig om te kunnen herstellen, dus naar werk gaan betekent dat je langer ziek ben. En nog het belangrijkste: door naar werk te komen verspreid je jouw virus alleen maar door jouw collega's ook aan te steken.

Privé vs work

Ons persoonlijk leven neemt een groot deel van onze gedachte in beslag. Laat dit niet toe wanneer je op werk bent. Probeer op kantoor 100% je gedachten bij werk te houden om zo productief mogelijk te zijn. Mochten er dingen spelen die af en toe een momentje nodig hebben, probeer hiervoor tijd vrij te maken en plan pauzes in. Voel je je echt beroerd, dan kun je je beter ziek melden om thuis in bed te kunnen huilen of met een vriendin te praten of een stuk te wandelen in plaats van je ellendig te voelen achter je bureautje. Deze methode werkt ook andersom: houd werkstress waar ze horen, op het werk, en neem ze niet mee naar huis om een burnout te voorkomen.

Lunch

Acht uur lang op één plek zitten is niet alleen onprettig, het is ook slecht voor je gezondheid. Wanneer je jouw lunchpauze overslaat en ervoor kiest om achter je bureau te eten, heb je rond drie uur het gevoel dat het tien uur 's avonds is. Ga een stuk lopen en neem tijd voor jezelf, al is het maar een half uur.

 

 

STEL NIET UIT

Begin jouw dag met de meest vervelende taak. Je bent het meest productief na een goede nachtrust en met jouw ochtendkoffie achter de kiezen. Wanneer deze vervelende taak is afgerond, zul je je opgelucht en goed voelen dat het fijn je lijstje is en kun je aan de andere taken beginnen.

VERGEET HET WOORD 'MULTITASKEN'

Het is bewezen dat het niet productief is om meerdere dingen tegelijk te doen. Geef jezelf één taak per keer en geef daar jouw volle aandacht aan en geef jezelf daartussen een korte break voor een 'mindless' activiteit zoals Instagram of het lezen van een celebrity gossip.

 

Aan welke tip heb jij het meest?

Deel dit artikel
Back to top