Lifestyle

Tony's Chocolonely maakt repen van concurrenten na en dit is waarom

Tony's Chocolonely maakt repen van concurrenten na en dit is waarom

Vandaag lanceert Tony's Chocolonely limited editions van vier look-a-like chocoladerepen. Deze actie zetten zij op omdat na 20 jaar beloftes binnen de chocolade-industrie weinig veranderd is. Er vindt nog steeds veel illegale kinderarbeid en moderne slavernij plaats en dit móet stoppen. Daarom roept Tony's Chocolonely alle chocoladefans op om een petitie te tekenen en hier voor ééns en voor áltijd een einde aan te maken.

De ‘Sweet Solution’

In 2001 ondersteunden veel grote chocoladebedrijven het Harkin-Engel protocol. Wanneer je hier als bedrijf aan meedoet, beloof je een einde te maken aan illegale kinderarbeid en slavernij binnen de chocolade-industrie. Nu, 20 jaar later is er - ondanks verschillende initiatieven vanuit bedrijven - weinig veranderd. Vandaag de dag werken er nog steeds meer dan één miljoen kinderen op cacaoplantages en zijn maar liefst 30.000 mensen slachtoffer van moderne slavernij. Gezien vrijblijvende initiatieven niet voldoende zijn, brengt Tony's Chocolonely de Sweet Solution-repen op de markt, die volgens vijf verschillende samenwerkingsprincipes tot stand zijn gekomen.


Het goede voorbeeld

Deze limited edition repen zijn geïnspireerd op producten ‘s werelds meest bekende chocoladeketens, die samen het gezicht van de chocolade-industrie vormen. Door een groter bewustzijn te creëren, probeert Tony’s het goede voorbeeld te geven naar andere ketens, om hen te inspireren dit voorbeeld ook op te volgen.

Daarnaast kan je wel hele andere repen verwachten; van de chunky wafelrepen tot de karamel biscuit, het is onmiskenbaar dat het om Tony's Chocolonely repen gaat. Deze Sweet Solutions zijn gemaakt volgens de vijf samenwerkingsprincipes en die luiden als volgt: alle cacaobonen zijn 100% traceerbaar, boeren ontvangen een hogere prijs voor hun bonen, er wordt geïnvesteerd in kwaliteit en productiviteit, boeren en coöperaties worden geholpen met professionalisering en er worden lange termijn relaties met ze aangegaan.

Deze principes zijn ontwikkeld om de chocolade-industrie eerlijker te maken en hevige armoede aan te pakken.

Opbrengst naar 100WEEKS

Tony’s Sweet Solutions zijn enkel gemaakt om het grote bewustzijn achter de slavernij en kinderarbeid te creëren. Ze proberen het probleem bij de wortel aan te pakken en hopen andere chocoladeketens te inspireren om ook actie te ondernemen. De opbrengst van deze repen gaat naar 100WEEKS. Dit is een stichting die vrouwen in Afrika ondersteunt om hen uit armoede te helpen, door ze direct geld over te maken en hen een financiële training te bieden.

Nu verkrijgbaar

De SweetSolution-repen zijn vanaf vandaag verkrijgbaar bij de Albert Heijn, WAAR, Marqt, op Schiphol, online bij de bijenkorf en natuurlijk in Tony’s online chocoshop.

Word jij ook lid van de ‘Sweet Solution’ en teken jij hier de petitie?

Beeld: Tony's Chocolonely
Deel dit artikel
Back to top