Fashion

ASOS wordt op de vingers getikt vanwege de verkoop van een merk met een racistische naam

Laatst was het nog groot nieuws: H&M had een groene sweater in haar collectie met daarop de tekst 'coolest monkey in the jungle' en de trui werd door een donker getint jongetje gedragen op beelden in hun webshop. Niet echt een slimme zet van het Scandinavische merk (om het nog zacht uit te drukken)...

Nu wordt ASOS op de vingers getikt vanwege de verkoop van een merk dat een nogal aparte naam heeft: 'Noose & Monkey' (strop & aap). De webshop zet al jaren modellen in van een erg diverse afkomst om hun assortiment te tonen - wat natuurlijk super goed is - en ook items van Noose & Monkey werden gedragen door een donker model wat het nog extra pijnlijk maakt. 

ASOS had al sinds 2013 het merk in haar collectie en ontving al een paar keer klachten erover maar nam dit gisteren pas echt serieus. Nicolette Mason, een influencer met flink wat volgers, twitterde: "Hey @ASOS, you know i love you guys, but how are you carrying a brand with THIS name?! TRULY unacceptable. & extremely unfair to the models, as well. h/t bsfc".

Maar waarom heet het eigenlijk Noose & Monkey? Het merk legt uit dat de naam gebaseerd is op een bekend folklore verhaal. Tijdens een oorlog in de tijd van Napoleon, hadden de Fransen op hun schip een aapje gekleed in kapiteinskleding. Toen het schip verging bij het Britse Hartlepool, ontdekte de lokale bevolking het aapje en ging ervan uit dat het een spion was. Na ondervraging besloten ze het beestje op te hangen. De naam staat volgens Noose & Monkey dus symbool voor 'verkeerd begrepen identiteit' en 'vermomming'. Een heel aardig verhaal maar wellicht kunnen ze ook begrijpen dat zo een naam eigenlijk gewoon erg makkelijk op een vervelende manier geinterpreteerd kan worden.

ASOS heeft het merk inmiddels verwijderd uit hun webshop en de benaming van Noose & Monkey bij het Londense label aangekaart.

Beeld thumb: ASOS.com

Deel dit artikel
Back to top