Fashion

Yves Saint Laurent ligt onder vuur door déze campagnefoto’s

Yves Saint Laurent, het merk dat voornamelijk chique avant garde creëert, heeft zichzelf in de penarie gewerkt. Het Franse modehuis werd verzocht om zijn nieuwe herfst/winter 2017 campagne te veranderen. De foto’s die YSL voor de campagne publiceerde zouden vernederend zijn voor vrouwen. 

The Autorité de Régulation Professionnelle de la Publicité (ARPP) vindt dat het couturemerk de promotiebeelden direct moet veranderen. Dit komt nadat vijftig mensen een klacht hebben ingediend bij de organisatie. Niet alleen zouden de kiekjes van YSL denigrerend zijn naar vrouwen toe, maar zouden de modellen op de prenten veel te dun zijn. 

Niemand minder dan het geprezen Nederlandse fotografenduo Inez van Lamsweerde en Vinoodh Matadin schoten de foto’s voor de campagne. Desalniettemin vallen de plaatjes niet in de smaak bij het publiek. 

Op de kiekjes in kwestie is te zien hoe een vrouw in een visnet panty haar benen spreidt en een andere prent laat zien hoe een vrouw in rolschaatsen voorovergebogen op een stoel leunt. Het Franse modehuis heeft na het publiceren van deze ‘porno chique’ campagnefoto’s veelal akelige reacties gekregen en deze zijn niet voor de poes.

Luxury brands such as YSL are a all about women, chic avant garde and that little "je ne sais quoi" that is all about Style. This campaign is vulgar and degrading for women, not at all empowering”, is een van de reacties. De Franse feministengroep Osez le féminisme vindt dat de context van de foto’s extreem gewelddadig zijn. “It ticks all the sexist boxes”, zegt de woordvoerder van de groep. “The woman are objectified, hypersexualised and put in submissive positions.” 

Het luxelabel lag al eens eerder onder vuur, nadat ze in 2015 een advertentie plaatsten waarop een uiterst dun model te zien was. Deze advertentie werd vervolgens verboden in Engeland. 

Het luxemerk heeft nog niet gereageerd op de commotie rondom de campagnebeelden. 

Beeld: Getty Images

Deel dit artikel
Back to top