Fashion

Snel buikvet verbranden doe je zo!

De buik: misschien wel één van de moeilijkste gebieden om centimeters te verliezen. Maar de dikke buik is verleden tijd, wij weten namelijk hoe je er aankomt, maar nog belangrijker...ook hoe je er vanaf komt!

Wanneer heb je een dikke buik?
Vrouwen mogen van een aardig buikje spreken als de buikomtrek meer dan 80cm is. Voor mannen is dit meer dan 94cm. Onderzoek heeft aangetoond dat mensen met een te hoge buikomtrek een grotere kans hebben om te overlijden aan hart en vaatziekten dan mensen met een gemiddelde of kleine buikomtrek. Belangrijk dus om korte metten te maken met dat buikje!
 
Oorzaak dikke buik
Bij teveel aan buikvet is er sprake van overtollige en overbodige energie die moet worden verbrand. Vaak wordt er dan aangenomen dat weinig eten en veel sporten de oplossing is. Maar zo zwart-wit is het helaas niet. Dit zal alleen maar resulteren in een constant hongergevoel waar je op een gegeven  moment aan zal toegeven. Zodra je lichaam weer meer eten binnenkrijgt zal het als een gek de energie opslaan. Omdat deze energie niet direct beschikbaar is voor verbranding zal het op worden geslagen als lichaamsvet. En dat is nou précies wat we niet willen!
 
Wat wel eten, wat niet eten?
Om buikvet te verbranden is het dan ook niet zozeer de hoeveelheid voeding die je moet veranderen, maar vooral het soort voeding. Een goede vuistregel om snel af te vallen rond je buik is om enkel voedsel te eten dat wij mensen zo’n 100.000 jaar geleden aten. Voor dit voedsel is ons lichaam namelijk opgebouwd. Ons modern eetpatroon bestaat uit grote hoeveelheden suiker, granen en transvetten...wat niet bevorderlijk voor de buik is. Tevens vind je in de supermarkt grote hoeveelheden geproduceerd voedsel waar weinig voedingswaarde in zit. Deze negatieve voedingswaarde is één van de oorzaken van overtollig buikvet en zorgt ervoor dat snel afvallen haast onmogelijk is. Je vraagt je nu vast af wat dan wel goed voor je is qua voeding...welnu, als je het volgende op je menu zet zal je binnenkort ein-de-lijk van dat overschot aan buikvet verlost zijn!:

 
   Groenten; alle soorten! Maar let wel op: koolgroenten zoals bijvoorbeeld spruitjes, groene kool en bloemkool kunnen een opgeblazen gevoel geven.
   Vlees; gras gevoerd. Denk hierbij aan rund dat vrij heeft kunnen grazen en geen ‘krachtvoer’ zoals maïs en granen heeft gekregen.
   Vette vis; haring, tonijn, makreel en zalm. Deze vissoorten bevatten de meeste voedingsstoffen.
   Fruit; eet fruit het liefst op een lege maag in de ochtend. Het lichaam kan dan optimaal de voedingsstoffen van fruit opnemen.
   Gezonde/langzame koolhydraten zoals: quinoa, zoete aardappels, bruine rijst, volkoren pasta, havermout en couscous. Snelle koolhydraten -bijvoorbeeld witte rijst en witte pasta- laten je bloedsuikerspiegel schommelen, stimuleren je lichaam om meer vet op te slaan en zorgen ervoor dat je snel weer een hongergevoel hebt. Laten staan dus!
   Noten, pitten en zaden voor de lekkere trek. Let op: verwar pinda's niet met noten. In tegenstelling tot wat veel mensen denken zijn dit peulvruchten.
   Gezonde natuurlijke oliën, zoals: extra vergine olijfolie, kokosnootolie en lijnzaadolie.

Last, but not least:
Zorg ervoor dat je voldoende eet, maar niet teveel. Alles waar 'te' voor staat is sowieso niet goed voor je. En beweeg minimaal 30 minuten per dag. Doe wat vaker krachttraining, met krachttraining gaat de (vet)verbranding namelijk nog uren door ná de training in tegenstelling tot bij cardiotraining. Die platte buik komt er écht wel!...en heel misschien zelfs zichtbare abs, hehe.


Beeld: Thinkstock / Getty

Wat doe jij om een platte buik te krijgen (en te houden)?


 
 
Deel dit artikel
Back to top