Beauty

9 manieren om een opgeblazen buik te voorkomen

Je hebt de perfecte outfit in je hoofd met je favoriete paar high-waisted jeans. Één probleem: je buik is zo opgeblazen dat de broek niet alleen hartstikke oncomfortabel zit maar ook nauwelijks dichtgaat. Herkenbaar?
 
Een opgeblazen buik is een algemeen, maar vervelend probleem voor veel vrouwen met verschillende aanleidingen. Het kan die tijd van de maand zijn, je houdt misschien veel water vast of je hebt last van obstipatie. Gelukkig zijn er veel manieren om dit vervelende gevoel te verhelpen. 
 
 
1. Kies kaliumrijk eten
Dit mineraal zorgt ervoor dat het vochtbalans in je lichaam op peil blijft, zodat je niet te veel water vasthoudt. Eten met een hoog kaliumgehalte heeft ook het aminozuur, asparagine, dat urineafdrijvend werkt, zodat je geen water vasthoudt. Bananen, cantaloupe meloen, mango's, spinazie, tomaten, noten en asperges zijn goede bronnen voor kalium.

2. Mondje dicht
Let op dat je niet onnodig veel lucht 'doorslikt'. Kauwgom, drinken door een rietje, roken en veel praten terwijl je eet zorgt er allemaal voor dat je veel lucht doorslikt wat een opgeblazen gevoel geeft. 

3. Geen koolhydraten na de middag
Zetmeel -te vinden in brood en pasta- kan voor veel mensen laat in de avond geen goede gevolgen hebben. Dit geldt niet voor iedereen maar sommige mensen houden water vast en worden dan puffy wakker. Als je merkt dat je gevoelig bent voor koolhydraten, dan is het -als je ze al eet- beter om ze vroeg in de dag te eten. 

4. Plat over prik
De bubbels in frisdrank met prik brengen veel lucht mee naar de buik. Als je frisdrank of water kiest, dan is het een goed idee om voor plat water en frisdrank zonder koolzuur te kiezen.

5. Kies suiker over zoetstoffen
Veel mensen hebben moeite met het verwerken van kunstmatige zoetstoffen (vooral sorbitol, wat in veel suikervrije kauwgom en snoep te vinden is). Het lichaam herkent dit soort stoffen niet dus dit leidt tot een zwelling, wat weer leidt tot een opgeblazen buik. Als je denkt dat jij dit ook niet goed kan verdragen, is het zelfs beter om in kleine hoeveelheden snoepjes met echt suiker te eten. 
 
6. Bereid je voor op de tijd van de maand
Veel vrouwen krijgen een opgeblazen gevoel voor of tijdens hun menstruatie. Zorg dat je genoeg calcium (1,200 mg per dag) en magnesium binnen krijgt door voeding; beide mineralen schijnen enorm te helpen bij PMS symptomen zoals een opgeblazen buikje. 
 
7. Zet er druk op
Om lucht in de buik te verhelpen of om je obstipatie een handje te helpen is het goed om je onderbuik een kleine massage te geven. Probeer rond je darmen lichte druk met je vingers te zetten in vloeiende bewegingen. Het beste is als je vanaf je rechter heup in de richting van je ribben masseert, dan op en neer naar je darmen. Herhaal dit een aantal keer!
 
8. Knabbel peterselie
Verse peterselie werkt enorm goed om overbodige vloeistoffen uit het lichaam te verwijderen! Als je het lekker vindt, kan je een stronkje peterselie eten of peterselie over een salade strooien. Probeer hem alleen wel rauw te eten, door een warme maaltijd is peterselie lekker maar minder effectief!
 
9. Neem probiotica
Deze goede bacteriën die in supplementen en ook in bepaalde melkproducten zijn te vinden zijn super voor je stoelgang en om de overmatige lucht in je darmen tegen te gaan. Uit onderzoek is gebleken dat zelfs vrouwen met prikkelbaar darm syndroom verminderde symptomen van pijn, een opgeblazen buik, constipatie en diarree hadden toen ze vier weken lang probiotica als supplement slikte. Ook Griekse yogurt en sommige yogurt zoals Activia kan goed werken voor mensen die geen lactose intolerantie hebben. 
 
 
 
 
 
 
Deel dit artikel
Back to top