Film Recensie: Saved

Regie: Brian Dannelly, Genre: Comedy / Drama, Tijdsduur: 92 min, Acteurs:.Jena Malone, Mandy Moore, Macaulay Culkin, Patrick Fugit, Heather Matarazzo, Eva Amurri
‘Saved!’ gaat over problemen die jongeren tegenkomen op hun weg naar volwassenheid; wel of geen sex, populaire of een nerd zijn. Alleen hebben de hoofdrolspelers in deze film een extra uitdaging. Hoe los je je problemen op in een christelijke omgeving? Religieuse discussies zoals in Amerika zal deze film in Nederland vast niet oproepen. Wij zullen het vooral zien als een klassieke All-American High-School-comedie, maar als religieuse leken kan het zijn dat we niet alle grappen oppikken. Het is in ieder geval niet de bedoeling dat er in ‘Saved!’ de draak wordt gestoken met het christendom. Het doel van de film is juist behoorlijk christelijk; ‘niet oordelen’ en ‘je hart openstellen’. Mooie thema’s voor een zondagse preek! En dat is het verwijdt wat regisseur Brian Dannelly op zijn eerste film ook krijgt, te veel zelf wijzen met zijn vingertje. ‘Saved!’ is een grappige film met een boodschap die een beetje de religieuse discussie opgang probeerde te brengen in Amerika. De meeste Nederlanders zullen niet zwaar discusiërrend uit de bioscoop lopen na het zien van deze film. Koop een kaartje voor ‘Saved!’ als je een stel goeie, jonge acteurs wilt zien. De cast is de crème de la crème van jong Holywood. Mandy Moore speelt een fantastische Hilary Faye. Een all-American blonde ‘Jezus-groupie’ die haar echte ik verschuilt achter een witte-tanden lach. Na lange afwezig is Macaulay Culkin weer terug op het witte doek. En als er eentje verlost is in deze film dan is hij het wel. Macaulay heeft duidelijk zijn ‘Home Alone’-stigma achter zich gelaten. Hij weet uitstekend een humorische en een naar gelijkheid snakkende Roland neer te zetten. Zijn joodse vriendinnetje Cassandra wordt gespeeld door Eva Amurri (Susan Sarandon’s dochter).Een sexy ‘bad girl’ met een gouden hartje die nog heel wat hartjes zal stelen. Hou haar in de gaten!
Samenvatting:
Mary (Jena Malone) is een braaf katholiek meisje dat naar een brave katholieke school gaat en brave katholieke vrienden heeft. Net zoals Dean, haar perfecte vriendje en haar beste vriendin Hilary (Mandy Moore). Haar leven verloopt vlekkeloos tot ze op een dag beseft dat Dean wel eens homo zou kunnen zijn. Dan “ziet” ze plots een visioen van Jezus in haar zwembad die haar opdraagt haar vriendje te helpen. Ze doet al het mogelijke om Dean weer hetero te maken en geeft hiervoor zelfs haar maagdelijkheid op. Maar Dean wordt betrapt en Mary blijkt zwanger te zijn. Tijdens deze beproevingen geraakt ze bevriend met enkele ‘losers’ van op school: Cassandra, het enige joodse meisje op school, Roland, de broer van Hilary die in een rolstoel zit en Patrick, skateboarder en zoon van Pastoor Skip, de schooldirecteur. (Judith Zebeda)