Fashion

Ads & Architects in het NAi

Rotterdam - Architecten spelen een steeds prominentere rol in de reclame. De architect als marketinginstrument: dat is het centrale thema van de tentoonstelling 'Ads & Architects' die tot en met 17 mei te zien is in het Nederlands Architectuurinstituut (NAi) in Rotterdam. Ads & Architects laat de ontwikkelingen zien van architectuur in de reclame aan de hand van verleidelijke voorbeelden uit glossy bladen en tv-commercials. Ook geven deskundigen uit dit vakgebied hun mening over wat het allemaal betekent. De stad figureert steeds vaker als decor in reclames en de architect speelt vaak een hoofdrol. Hij wordt dan veelal neergezet als een man in het zwart met bril en vlinderdas. Hij (zelden zij) is innovatief, creatief, smaakvol maar toch zakelijk, natuurlijk getooid met diverse papierrollen of een maquette onder de arm. De architect zelf schetst actief mee aan zijn imago en speelt zijn rol. Het imago als onderdeel van de ontwerppraktijk is actueler dan ooit. Uiteindelijk blijft de vraag wie of wat het imago van de architect bepaalt, en of dat (zelf)beeld vervolgens invloed heeft op de manier waarop die architect de stad maakt of wij de stad beleven. De toekomst van de architect in de reclame kun je nu zien in het NAi Rotterdam, nog tot en met 17 mei. Dinsdag tot en met zaterdag van 10:00 tot 17:00 uur en op zon- en feestdagen van 11:00 tot 17:00 uur. Entree: 6,50 euro. Op 24 maart om 17:30 uur is er een lezing van Frans Haks (oud directeur van het Groninger museum): ‘op weg naar een symbiose van reclame en architectuur’.

Deel dit artikel
Back to top