Fashion

The People vs The Beauty Industry

Amsterdam - Terwijl vrouwen de laatste decennia door verhoogde aandacht en hulpmiddelen mooier zijn geworden, is het overgrote deel respectievelijk ongelukkiger met hun uiterlijk (slechts 2% van de vrouwen noemt zichzelf mooi). In een tijdperk waar 22% van de Nederlandse meiden aangeeft liever niet naar school te willen uit ontevredenheid over hun uiterlijk, rijst de vraag welke verantwoordelijkheid de media hebben bij de steeds groter wordende behoefte bij vrouwen een onhaalbaar schoonheidsideaal na te streven. Behalve Sunny Bergman die in het kader van haar documentaire 'Beperkt Houdbaar' een website oprichtte waar men een aanklacht in kan dienen tegen de schoonheidsindustrie, is ook producent van verzorgingsproducten Dove, al enige tijd campagne aan het voeren ter bevordering van échte schoonheid. Midden maart bood het merk enkele Nederlandse tijdschriften namens 4.500 personen een petitie aan waarin zij pleiten voor een realistischer beeld van oudere vrouwen in bladen. Het resultaat bleek teleurstellend. Aanwezige media gaven aan al genoeg te doen om de oudere vrouw tevreden te stellen en volledig te voldoen aan de wensen van hun lezers.
Gekleed in alleen een badpak eisten acht vrouwen van 50+ op 11 maart een realistisch beeld van oudere vrouwen in tijdschriften. Namens 4.500 Nederlandse mensen overhandigden zij een petitie aan de tijdschriften Libelle, Nouveau, Zin en Felderhof om een einde te maken aan de anti-age mentaliteit die leeftijd alleen maar wil verstoppen in plaats van vieren. Plus, Midi en Catherine konden helaas niet aanwezig zijn. Aansluitend begeleidde Harmen Siezen een discussie waarin de tijdschriften werden aangespoord afstand te nemen van termen en beelden die onzekerheid in de hand werken en die valse beloftes doen.
Tijdens de Pro-Age discussie bleek dat zelfs media die de oudere vrouw als lezeres hebben, vaak veel jongere modellen inzetten dan de leeftijd van de vrouwen die ze willen bereiken. Ook oudere vrouwen identificeren zich in een dergelijk geval met een schoonheidsideaal dat nep is met alle gevolgen van dien. Uit onderzoek van Dove en de Harvard University blijkt dat er behoefte is aan verandering. Een groot aantal vrouwen voelt dat oud zijn niet mag en dat ze moet streven naar iets (jong zijn!) dat niet haalbaar is. Een ander deel zegt zich niet aangesproken te voelen als jongere vrouwen iets aanprijzen wat voor oudere vrouwen bedoeld is. Dove organiseerde de Pro-Age discussie in de hoop vrouwentijdschriften te stimuleren leeftijd te vieren in plaats van te verstoppen. Het merk is verbaasd over de reactie van de bladen.
Debora de Laaf van Dove: "We willen met onze Pro-Age campagne de schoonheid van echte vrouwen van 50+ laten zien maar ook iets doen aan het miskende gevoel. We krijgen zoveel reacties van vrouwen die zich gesteund voelen door onze campagne dat we ook juist deze tijdschriften wilden overhalen meer Pro-Age te worden. Ondanks het feit dat ze gelezen worden door de oudere doelgroep, blijven zelfs zij de strijd met leeftijd voeren door ‘anti–age specials’ en het gebruik van veel jongere modellen. Je zou toch verwachten dat bij deze tijdschriften leeftijd geen rol meer speelt in het schoonheidsbeeld, maar niets is minder waar. En dat terwijl oudere vrouwen uit het onderzoek het tegendeel bewijzen en de roep om Pro-Age groter wordt.”
De Laaf duidt op het feit dat drie van de vijf Oscar nominaties voor de beste actrice 50 jaar en ouder waren en dat afgelopen week de documentaire 'Beperkt Houdbaar' van Sunny Bergman veel los heeft gemaakt. Eind april verschijnt bovendien het boek ‘Rimpelmania’ van Manon Spierenburg en Siska Mulder. Zij hebben onderzocht waarom iedereen oud wil worden maar het niet wil zijn. “Al deze initiatieven sterken onze Pro-Age gedachten en voeren de druk tot actie op. Vroeg of laat gaat er wat veranderen,” aldus De Laaf.
Voor meer informatie en de mogelijkheid om zelf actie te voeren, kan je terecht op TijdVoorEchteSchoonheid.nl of BeperktHoudbaar.info.

Deel dit artikel
Back to top