Fashion

Dick & James voor Marc Jacobs

Wereldwijd - Homoseksualiteit als modestatement? Amerikaans mode ontwerper Marc Jacobs, bekend om zijn luxueuze cultkleding geïnspireerd op modeklassiekers als de polo en 'collegelook', neemt de trend dit najaar erg serieus. Voor zijn huidige reclamecampagne liet hij befaamd (mode)fotograaf Juergen Teller, al enige jaren vaste huisfotograaf van het Amerikaanse label, een uitgebreide documentaireserie schieten waarin hoofdrollen zijn weggelegd voor visagist Dick Page en zijn man James Giebes.
Intiem zoenend in de bosrijke omgeving van hun buitenhuis op het New Yorkse Long Island, innig omarmend in hun huiselijke werkkamer en als liefelijk getrouwd stel aan de rand van een meer kunnen modeminnenden de opzienbarende campagne, die veelal aandoen als familiekiekjes, momenteel in vrijwel alle internationale modetijdschriften bewonderd worden.
'You always see something more sexual and aggressive, a stereotype of gayness' zegt fotograaf Juergen Teller ter toelichting op de campagne. 'For me, this ad is about two human beings loving each other'. Directeur van het Amerikaanse modelabel Robert Duffy noemt de campagne liever een positieve statement, waarbij hij Page en Giebes omschrift als 'a normal family'.
Benieuwd? Behalve in een keur aan (inter)nationale mdetijdschriften is de campagne in zijn geheel te zien in de herfst/ winter 2006/2007 uitgave van het Franse Purple Magazine. Voor de prijs van €15 onder meer verkrijgbaar via Boekhandel Athenaeum, Amsterdam.

Beeld: Advertentiecampagne lente/ zomer 2006 Marc Jacobs. Meg White door Juergen Teller.
Deel dit artikel
Back to top