Fashion

Cause an Effect



Amsterdam - 'Has charity become the next trend?' Hoewel Rima Freeman en Bell Poort, oprichters van mode/streetwaerlabel Blazing Bell en stichting Cause An Effect daar waarschijnlijk het antwoord wel op weten (ja!), vinden de dames het totaal niet erg daar zelf deel van uit te maken. Want, om de wereld te verbeteren moet de boodschap onder zoveel mogelijk personen verspreidt worden, hoe dat beter te doen dan thema's als wereldarmoede en anticonsumptie zoveel mogelijk te populariseren, of zoals Freeman en Poort het zelf zeggen: 'trends create a momentum that can be harnessed into a political consciousness which sustains that momentum, and makes a lasting trend. It is our hope all efforts both big and small to change the world for better will reach their goals through the popularization of charity.'
Freeman, ruim een jaar geleden verhuist van LA naar Amsterdam, en de Nederlandse Poort ondersteunen de boodschap zelf door een project genaamd 'Think t-shirts'. Freeman en Poort: 'We turn the shirts inside-out as a symbol, to conceal the original message (which is often some form of brand identification, or promotion), revealing a new message creatively related to issues of world peace, animal and human rights, environmental protection, and social justice, like 'sorry is no excuse' and 'don't think, meditate'. 100% of the proceeds from the sales of Think t-shirts will be given to the cause which the shirts are illuminating.'
Zo hebben Freeman en Poort een dorp in Togo geadopteerd die ze met de inkomsten uit hun knusse winkel in de Amsterdamse Sint Nicolaassteeg (vol rommelige streetwear, verf en kwasten), waar ze bovendien altijd zelf te vinden zijn, hun bezoekers graag inlichtend over hun strijd tegen onrecht, mee onderhouden. De winkel, waar de vrouwen, zoals de naam STUDIOshop al zegt ook veel kleding bewerken, gaat dicht wanneer de dames een stylingklus, zoals op regelmatige basis voor het tijdschrift CODE moeten vervullen. Logisch, wanneer men bedenkt dat de boodschap onder veel meer personen, dan de enkele bezoekers in de achterafse Sint Nicolaassteeg, verspreid kan worden, wanneer afgebeeld in een tijdschrift. Bovendien kunnen de verkopen van de door Freeman en Poort 'zelfgeboodschapte' shirts (een t- shirt wordt door de klant aangeleverd en door de dames omgedraaid en bewerkt) daardoor stijgen. En dat is allerminst belangrijk want 'Through buying and wearing the shirts they will be contributing. This is the “lasting trend” we are creating. If we make it fashionable to be charitable together we literally cause an effect and look good doing it.'
Freeman en Bell's winkel STUDIOshop, waar de Cause an Effect shirts en het label Blazing Bell kan worden gekocht is gesitueerd op de Sint Nicolaassteeg 38, Amsterdam. Tip: Bel voor langsgaan even, Freeman en Bell, zijn naast aanwezig in hun winkel ook vaak op (styling)pad: 020-4272353.

Deel dit artikel
Back to top