Recensie ‘300’

Een film met twee uur lang alleen maar geweld, rondspattend bloed en rondvliegende afgehakte hoofden. Het klinkt een beetje luguber, maar dat maakt van de allernieuwste film ‘300’ een supervette bioscoophit, die je gezien moet hebben.

Door: Elisah Jacobs

Kijkwijzer: Kijkwijzer: boven de 16 Kijkwijzer: gewelddadig

Cijfer: 9

Te zien vanaf: 22 maart

We kennen allemaal de film ‘Sin City’, het verfilmde stripboek van Frank Miller. Deze film, die opviel door live-actie gecombineerd met een virtuele achtergrond hadden we nog nooit eerder gezien. Het leek wel alsof de strip tot leven kwam. Dit jaar is er weer een soortgelijke film te zien. Wederom van de veelgeprezen strip van Miller.

Ik zal maar meteen met de deur in huis vallen: de film zit bomvol gespierde mannen. En dan bedoel ik van het formaat bodybuilder (is het nou zo warm in de zaal???). Voor vrouwelijke bioscoopgangers absoluut geen ramp om naar te kijken, hoewel de mannelijke bezoekers waarschijnlijk met een complex de zaal verlaten. Gelukkig maken de vele vechtscènes (de favoriet van elke man…) alles goed (voor de man dan hè? Wij vrouwen blijven natuurlijk stug naar die sixpacks kijken).

300 gaat over de slag bij Thermopylae, waarin koning Leonidas en zijn 300 Spartanen het opnemen tegen het enorme Perzische leger (lees: 300 Spartanen tegen zo’n miljoen Perzen. Oei!). Misschien zou je zelf in je broek plassen, maar de Spartanen vertonen geen greintje angst. Hun moed en opoffering inspireren heel Griekenland om één front te vormen tegen de vijand en te strijden voor democratie. Maar kunnen ze al die Perzen verslaan?

Koning Leonidas en Xerxes Sixpack waar je 'U' tegen zegt

De film is een twee uur durende vechtscène, waarin het bloed je om de oren spat (zonde van die sixpacks…). Koning Leonidas en zijn Spartanen slachten hun vijand één voor één af. En dat allemaal om hun koninkrijk te verdedigen. De Perzen brengen de meest rare wezens het veld in, die aardig lijken op de Orks uit The Lord of The Rings (er komt zelfs een Gollum look-a-like in voor). En dat maakt van 300 ook meteen een fantasy-film. De special effects zijn adembenemend en de virtuele achtergronden laten je geloven alsof je écht in de tijd van de Spartanen zit. Eén minpuntje: de vijand van koning Leonidas, Xerxes ziet eruit als een travestiet met teveel piercings. Hij maakt me eerder aan het lachen, dan dat hij eruit ziet als een geduchte tegenstander van de Spartanen. Ik ben dan ook stomverbaasd dat hij dezelfde man is die Karl speelt in de romantische komedie ‘Love Actually’.

300 is een ‘manonvriendelijke’ film met twee uur lang actie, die je op het puntje van je stoel doet zitten. Maak dat af met heavy metal muziek op de achtergrond en je hebt dé film van het jaar te pakken.