Recensie_Kicks

Jullie kennen vast wel die Amerikaanse film Crash. De film die over racisme en vooroordelen gaat. Kicks is het Nederlandse exemplaar daarvan. Helaas haalt deze film het lang niet bij zijn Amerikaanse voorganger.

Door: Elisah Jacobs

Kijkwijzer: Kijkwijzer: grof taalgebruik Kijkwijzer: gewelddadig Kijkwijzer: drugs en/of alcoholgebruik Kijkwijzer: discriminatie Kijkwijzer: boven de 12

Cijfer: 7

Te zien vanaf: 1 maart

In Kicks krijgen we een aantal multiculturele verhaallijnen voorgeschoteld. We volgen Said, een Marokkaanse bokser, die zijn jongere broertje op het rechte pad probeert te houden. Wanneer deze vervolgens door een blanke agent wordt doodgeschoten, leidt dat tot een reeks gebeurtenissen. De Marokkaanse partner van de agent (Aaliyah) twijfelt of er sprake is van een ongeluk.

Kicks1

Naast de stribbelingen op het werk, volgen we Aaliyah ook thuis. Ze twijfelt namelijk of haar verloofde, een Marokkaans-Nederlandse legersergeant, echt van haar houdt. Want wat gebeurt er met hun relatie als haar verloofde erachter komt dat ze helemaal geen maagd meer is? In de film volgen we verder een mislukte filmmaker die tevergeefs een film probeert te maken over het lot van asielzoekers, een medewerkster van een opvangtehuis en een meisje uit de grachtengordel die nu eindelijk eens kennis wil maken met een ‘echte’ allochtoon.

Kicks2Kicks staat voor het alledaagse gebeuren, zoals het hier in Nederland (en ook in de rest van de wereld) aan toe gaat. Namelijk: racisme en vooroordelen. Iedereen kent het, iedereen doet het. Ook al bedoel je dat vaak niet zo. Het gebeurt wél. De film geeft een goed beeld hoe het er in de werkelijkheid aan toegaat in Nederland. Namelijk het beeld van autochtonen tegenover de allochtonen en andersom. In Kicks gaat het dan voornamelijk over de Marokkanen en Turken in Nederland tegenover de ‘kaaskoppen’. De Turken en Marokkanen voelen zich gediscrimineerd door de Hollanders en deze voelen zich juist weer bedreigd door ‘die allochtonen’.

Misschien ben ik verwend door de film Crash. De beste Kicks4film die ik waarschijnlijk ooit heb gezien. Daarom vind ik Kick het nét niet hebben. Het is een aardige film, maar echt geweldig vind ik hem niet. Ik vind het origineel van al die verhaallijnen, maar een paar van deze hadden van mij er best uitgemogen. Namelijk die ene van de medewerkster van een opvangtehuis (Eva Duijvestein). Ik vraag me nog steeds af wat voor toegevoegde waarde deze verhaallijn had. Of die ene van de filmmaker die twee illegale vrouwen naar een loods brengt om vervolgens deze met een paar honden te filmen. Bij mij gaat er dan een raar lampje branden (maakt die vent nou een pornofilm of heb ik dat nu helemaal verkeerd begrepen???). Maar daarnaast speelt Mimoun Ouled Radi een geweldige rol als Turk die het sjieke meisje Hadewych Minis kennis laat maken met de Turkse gewoontes en gebruiken. En hij blijkt ook nog eens goed te kunnen zingen. Een rol waar je zeker om moet lachen. Ik ben fan van Mimoun!

Kicks3

Al met al is Kicks een aardige film met een boodschap. Maar ik zou liegen als ik zeg dat het een geweldige film is. Wat mij betreft hadden ze er meer culturen in moeten verwerken en niet zo de nadruk te leggen op de Marokkanen en Turken in Nederland. Er zijn nog zoveel andere culturen in Nederland. Als je Shouf Shouf Habibi en het Schitzelparadijs hebt gezien en deze leuk vond, dan zit je bij deze film goed (toch jammer dat het altijd dezelfde acteurs zijn die de allochtone rollen vertolken). Kortom: een leuke film, maar doe mij toch maar Crash.

Voor meer informatie over de film, klik hier.