Fashion

BREAD & butter Barçelona, dag 2

Oefff, zoals bijna elke wekker, ging ook deze wake-up call veel te vroeg af. Status Fashionscene: op BBB dag 1 waren we 26 uur wakker, dus een schoonheidsslaapje van 4 uurtjes stelt niets/noppes/nada voor. We kunnen er toch ook niets aan doen dat BBB ook een druk nachtprogramma had met allerlei feestjes van onder andere Nike, Lee en Vice magazine… Een lange douche, ochtendbezoekje bij Starbucks en de Spaanse zon deed wonderen, want tegen de tijd dat we bij de place to be aankwamen waren we mentaal ook weer van de partij.

BREAD & butter BarcelonaDenim Hall

Het eerste deel van onze laatste dag (snik) op de modebeurs bestond uit de Denim Hall. Na een half parcourtje door BBB jeansland viel direct op dat in dit segment het look ‘n’ feel gehalte een stuk hoger lag dan in de andere hallen. De meeste stands waren helemaal omgetoverd tot eyepopping decors geschikt voor een filmopname. Fashionscene had twee favo’s, de runner-up was Killah met een Alice in Winter Killah standWonderland setting. Denk aan comfy barokbanken (erg gevaarlijk wanneer je te weinig hebt geslapen), uit hout gesneden kroonluchters, grote prints van speelkaarten op muren en, het allerbelangrijkste, twee mega chocolade fonteins waar je fruit in kon dippen…

Maar zo makkelijk waren we niet om te kopen, the award goes to… French Connection. Een huiskamer-gevoel werkt altijd heel goed, maar het Britse label trok dat thema door met een compleet huis. Met blow-out foto’s van serredeuren, open haard, kamerscherm, grote ramen, gordijnen en boekenkast aan de muren gecombineerd met een echte badkuip, bed, verwarming en toiletpot was het een knusse bedoeling bij de high-street keten. Over de collectie viel ook te spreken: alsof je rondsnuffelt door de kast van Audrey Hepburn. Een casual chic garderobe met veel jurkjes, ronde kragen, pofmouwen en capes.

 

French Connection standFrench Connection stand 

En wat hebben we geleerd na een speurronde Denim Hall? De uitspraak: geen dramatische koersveranderingen in jeansland voor aankomend seizoen, het decor was meer vernieuwend dan de collecties zelf. Sorry guys… In andere woorden: heel veel skinny, slim fits, hoge tailles en tuinbroekmodellen zowel voor vrouwen als mannen. Cimarron had de wortelbroeken-groove het meest te pakken met allerlei drukke varianten met prints en een opvallend kleurenpalet in de collectie. Om toegelaten te worden tot de stand van Levi’s kregen we eerst een derdegraads verhoring (we misten alleen nog de felle spotlight in ons gezicht), maar vervolgens kregen we groen licht om de nieuwste collectie te bekijken achter de hoge muren. Na een uitgebreide toelichting over de ontwerpen van de Godfather der jeanslabels vonden we dit een goede afsluiter tot de Denim Hall. Om het af te leren off we go naar de show van G-star

CimarronBuiten @ Gstar show

De G-star show was one hot ticket, want de rij ging eindeloos door. En dat terwijl de show 4 keer per dag op het programma stond… We mochten niet klagen, want de wachttijd doorbrengen in het zonnetje plus een graad of 18 is iets waar we wel mee konden leven. Toen het eenmaal showtime was, knalde het Nederlandse jeansmerk meteen met hun beruchte choreografie, waarbij een lopende band zorgde voor de extra energie. De collectie was ook alles behalve standaard met variaties van trenchcoats, capes, skinny’s, mega fabrieksschoenen, geplooide workers en sjaals met grote knopen. De reeks trenchcoats hadden een hoog hebben-gehalte, vooral de lange A-lijn en de geplooide korte regenjas zijn hot stuff voor de winter. Bekend gezicht gespot op de catwalk: Marcia’s Holland’s Next Top Model behoorde tot de G-star modellen.

Vanuit de donkere tent weer de zon in (ja, ik wrijf het er lekker in). Studio.04 was onze volgende stop. Misschien wel de kleinste ruimte, maar naar mijn mening wel de meest inspirerende van het B&b pact. Hier kon je lekker slenteren tussen collecties van upcoming labels uit verschillende modehoeken.

Fummel + KramFummel + Kram

Bij ons startpunt bleven we al gelijk hangen bij het rekje van Fummel + Kram. Bij de Arafat shawls om precies te zijn. Ja, wij vonden het omslagdoek eigenlijk al aan de corny kant, maar de ontwerpstudio uit München heeft een tik voor borduursels en dat aangepast op het item dat je tegenwoordig overal en nergens spot. De stoere 80’s bikers look werkte als inspiratie op de collectie met als resultaat kleurrijk borduurwerk van onder andere adelaren en gorilla’s.

The Mystic Onion

Een paar mini showrooms verder kwamen we aan bij een local van Barçelona, The Mystic Onion. Het label is een creatief project tussen illustrator Alberto Gabari en ontwerpster Eva Riu, samen creëren ze handgemaakte items waarbij het draait om ironie, humor en fantasie. De paspop met de lollipop roze tule trok ons naar de stand, een ontwerp uit hun In/out side collectie. De herfst/wintercollectie 2007-8 is gebaseerd op het klimaat, van vrolijke ontwerpen met sneeuwvlokken en wolken tot baggy silhouetten met grafische prints.

De overburen van The Mystic Onion werd de volgende Fashionscene halte, COLAB. Het Australische eyewear label wisselt elk seizoen van designteam bestaande uit zowel upcoming als gevestigde ontwerpers en artiesten uit de hele wereld. De AW 07-08 lijn is hun kickoff collectie met designs van onder andere Eboy (Duitsland), Rockin Jellybean (Japan) en Geoff McFetridge (UK). Elk bril is genummerd en komt in een oplage van 1000 stuks wereldwijd. COLAB zul je onder andere vinden bij Colette.

COLABCOLAB

Behalve de megadosis fashion is zo’n 2-daagse tour door het B&b-land ook erg goed voor je sociale leven, want je maakt in no time vriendjes. Een van onze new best friends verbleef in het Casa Camper Hotel (yep, as in het Spaanse schoenenmerk Camper). En dat is wel even een alinea waard in ons report, want dat slaapadres rocks! Lees: hot hoteltip. Ondanks de overheersende kleur rood heeft het een minimalistische uitstraling met een opvallende indeling. Denk aan een aparte ‘huiskamer’, de mini lounge, waar een hangmat hing en funky tuinmeubels stonden voor het buitenleven gevoel. Ideaal om op te laden voor het BBB closing party in City Hall… Opmerking: een club vlakbij La Rambla, niet het stadhuis van Barçelona.

Casa Camper HotelCasa Camper Hotel

Na een speed opfris-sessie was het tijd voor het eindfeest. Phew, geen megarij, we zijn de chaos voor. Tevreden liepen we moeiteloos de donkere club afgewisseld met funky fluor decor binnen. Op naar de smoking area voor wat nicotine en free booze! Het feestje moest nog op gang komen, dus we lasten een evaluatierondje in. Een trap naar beneden leidde ons naar de dansvloer waar ook weinig tot geen actie was. No worries, wij vermaakten ons wel, want we ontdekten ook het split-level buitenterras gevuld met een B&b crowd en bar. Wat wil je nog meer? Het duurde niet lang voordat de sfeer veranderde in een booming B&b bash met een live ‘n’ kicking optreden van Vive La Fête.

Het einde was in zicht en dat deed pijn… BREAD & butter Barçelona januari 2007 telde maar liefst een recordaantal van 82.837 bezoekers. Karl-Heinz Müller: “After the latest developments we had anticipated an increase indeed but the final figures exceeded all expectations, we are very happy! This incredible success reinforces last months’ decisions to be correct.”

Amen. Op vrijdag 26 januari gaat Fashionscene deel 2 van het B&b evenement opzoeken, dit keer in Berlijn voor het nieuwe concept, Kraftwerk. We zijn erg benieuwd, want: “This is not a tradeshow. This is a monster! A beast.”

 

Houd Fashionscene in de gaten voor de BBB @ Kraftwerk coverage… (Nana)

Deel dit artikel
Back to top