Fashion

best behavior

‘Ik moet toegeven dat ik wel even goed moest nadenken: moet ik het voor mezelf houden of dé ontdekking met jullie delen, want sharing is caring? Op dit moment is het namelijk nog een o-zo fijn best kept fashion secret. Mijn geheimpje gaat over een to-die-for label, eentje met een low profile. Althans, voor nu…’ Dit was de headline intro van mijn confession. Nu het er eenmaal uit is, gaan we all the way. Hierbij een interview met de ontwerpers van best behavior.  

best behavior: Marlene Brochner & Marie OrbergWie zit er achter best behavior?

“best behavior is het ontwerpduo Marie Ørberg en Malene Brøchner. Het label bestaat 3 jaar, maar de basis is een 18-jarige vriendschap. bb’s hoofdkwartier is in hartje Kopenhagen en tegenwoordig hebben we 1 medewerker, de lieftallige Camilla Lohmann. Zij werkt als onze naaister.”

Wat is jullie vroegste fashion-related herinnering?

“Vroeger, toen we klein waren en elkaar nog niets eens kenden, maakten Marie en ik al heel graag tekeningen van vrouwen met gekke, non-realistische outfits. Wat we ook delen is het feit dat we het aankleden van Barbie geweldig vonden. We zijn ook jong begonnen met knippen en naaien. We hadden allebei een speciale fascinatie voor mode en haute couture ontwerpers.”

Wanneer wisten jullie dat jullie de mode in wilde gaan om een eigen label op te zetten?

“Toen we ongeveer 13, 14 jaar waren wisten we het eigenlijk: kleding ontwerpen. Na de middelbare school samen, gingen we ook naar dezelfde modeacademie in Kopenhagen. In die periode zijn we begonnen met het maken van one of a kind handtassen die werden verkocht bij een high-fashion winkel, Pede and Stoffer. Vanaf dat moment begon best behavior vorm te krijgen.”

Wat inspireert jullie?

“De stoffen en andere materialen, de vraag om iets te creëren met slimme details en cuts. Het feit dat een kledingstuk op verschillende manieren gedragen kan worden, ideeën van de voorafgaande collecties en simpelweg het brainstormen.”

Bbest behavior SS08eschrijf de Deense fashion scene.

“In onze ogen is dat in 3 stukken verdeeld;

1) De grote commerciële bedrijven: IC Company, hier vallen Peak Performance, In Wear, Cottonfield, Vero Moda en Designers Remix collection onder. Ze hebben ook het grootste aandeel in  Malene Birger en Tiger of Sweden. En Bestseller behoort tot de groep met Only jeans, Jack and Jones, Vila, Selected, etc.

2) Het middensegment (ook nog commercieel): onder andere Day Birger Mikkelsen, Malene Birger, Bruuns Bazaar, Munthe Simonsen en Mads Nørgaard.

3) De kleine underground labels met de focus op design: onder andere Henrik Vibskov, Helle Mardahl, Camilla Staerk, Stine Goya, Wood Wood, Anna Gulman en Exempel.

We zien best behavior tussen de groepen 2 en 3 in, omdat we commercieel zijn, maar toch heel erg design-gericht zijn.

Al een paar jaar gaat het bijzonder goed met alle categorieën, in eigen land en over de grens en er is genoeg ruimte voor iedereen. Mode begint een belangrijke rol te spelen in de Deense export. We hebben natuurlijk een mooie geschiedenis van Deens design op interieurgebied om op te bouwen. Het lijkt erop dat iedereen momenteel een grote fan is van Scandinavië en dat is een goede trend voor labels zoals best behavior.”

Wat vinden jullie van de Nederlandse fashion scene?

“Sorry, om eerlijk te zijn weten we daar weinig van af, maar we hebben de indruk dat Nederlanders ongeveer dezelfde smaak hebben als Denen.”

Wat is the next big thing in mode?

“Labels die voorheen de ‘luxury-bohemian-hippie-chic’ stijl uitstraalden, realiseren zich dat die look voorbij is en richten zich nu op het minimalisme. Politieke en milieu-issues houdt de modewereld ook steeds vaker bezig. Dan zien we bijvoorbeeld bij het Deense merk Noir. Ze telen hun eigen katoen in Afrika, daar wordt ook alles geproduceerd, waardoor ze werkgelegenheid creëren voor een heel dorpje!”

Wat is je favoriete kleding uit je eigen kast?

Malene:

1) “Mijn baggy bb broeken in alle kleuren en vormen uit de verschillende collecties, omdat ze cool en comfortabel zijn en een goed alternatief vormen voor de skinny broeken die je overal en nergens ziet.

2) Mijn mega bb zwarte leren tas; het is groot genoeg om in te wonen en ik sleur er altijd van alles en nog wat in mee.

3) Mijn zwarte Italiaanse Charlie Chaplin schoenen uit Parijs. Mijn duurste aankoop ooit, maar ze gaan perfect met mijn baggy broeken.

4) Mijn zwarte bb jersey cardigan, omdat ik het met alles kan combineren. Ik heb het dagelijks nodig.”

best behavior SS08best behavior SS08

Wat is jullie favoriete item uit de nieuwe spring/summer 2008 collectie?

1) “De hele ‘wax’ serie, omdat het eruit ziet als leer, terwijl het linnen is. En dan met name de zwarte en witte items, omdat het heel erg vrouwelijk is en het materiaalgebruik nieuw is voor best behavior.

2) Alle oversized baggy broeken, erg bb!

3) De roze gebreide poncho, het geeft de collectie meer kleur.

4) De gestreepte ‘worsten’ tas, omdat het cool is en alle kleuren van de collectie zijn verwerkt in het ontwerp.

5) De gouden computertas; het rockt en elke fashionista moet er eentje hebben voor kantoor.”

Waar/hoe zien jullie best behavior in 10 jaar?

“Het zou heel fijn zijn om onze ‘baby’ zien te groeien, maar wel op een tempo (zowel financieel als productioneel) die we makkelijk kunnen bijhouden. Ons doel is om internationaal herkenbaar te worden met onze casual en comfortabele ontwerpen. We willen wel een intiem label blijven met goede humanitaire waarden in een dagelijkse relaxte sfeer. Blijven werken met leuke, down-to-earth mensen vinden we erg belangrijk, ook voor onze creativiteit. En natuurlijk heel veel lol maken en genoeg tijd hebben voor gekkigheid!”

Deel dit artikel
Back to top