Fashion

Inez van Lamsweerde & Vinoodh Matadin

Bladerend door een tijdschrift als de Vogue, W Magazine of Harper's Bazaar, is de kans groot dat je de namen Inez van Lamszweerde en Vinoodh Matadin tegenkomt. Dit Nederlandse fotografieduo heeft de internationale fashion business aan de voeten door al twintig jaar prachtig werk af te leveren, dat tussen kunst en mode inzit.

Inez van Lamsweerde en Vinoodh Matadin zijn twee kunst- en modefotografen die al ruim 25 jaar met elkaar samenwerken en er ook nog eens een gezonde liefdesrelatie op nahouden. Gezien het immense en bejubelde portfolio dat ze in die tijd hebben opgebouwd, werd het hoog tijd voor een overzichtstentoonstelling. Het was vorig jaar dan ook de eer aan het FOAM (Fotografiemuseum Amsterdam) deze te organiseren, genaamd Pretty Much Everything. Hierin was zowel vrij werk van de fotografen te zien, als prachtige modefoto's die ze in opdracht hadden gemaakt. Bij wijze van bonus ontvingen Inez en Vinoodh dat jaar bovendien de Grand Seigneur, de hoogste onderscheiding binnen de Nederlandse mode-industrie.

Ook in 2011 is er veel gaande rondom het duo, want er blijven steeds meer covers, editorials en advertenties met hun naam eraan gekoppeld binnendruppelen. Lara Stone, Vogue, Lanvin, Kate Moss en Chloé? Het is allemaal business as usual voor Inez en Vinoodh. Wij vertellen je hoe deze twee Hollandse fotografen de grensverleggende fotografie-iconen zijn geworden, die ze nu zijn.

inez van lamsweerde en vinoodh matadin lanvin advertorial

Vinoodh en Inez in een campagne voor Lanvin.

Inez van Lamsweerde en Vinoodh Matadin groeien beiden op in het Amsterdam van de jaren '60. Vinoodh gaat na de middelbare school fashion design studeren, terwijl Inez fotografie bestudeert aan de Gerrit Rietveld Academie. Ze ontmoeten elkaar voor het eerst, als Vinoodh aan Inez vraagt zijn collectie voor hem te fotograferen. Tien jaar later zijn ze niet alleen samen, maar verhuizen ze ook als stel naar New York, waar ze nu nog steeds wonen. Ze beleven in 1993 al snel hun doorbraak met twee nogal creepy fotoseries: Final Fantasy (lichamen van kleine meisjes 'gemixt' met die van volwassenen) en Thank You Thighmaster (hetzelfde, maar dan met paspoppen en echte modellen).

Het zijn twee dingen aan deze series die later 'typisch Inez en Vinoodh' worden: de confronterende foto's roepen vragen op over onder meer schoonheidsidealen en er wordt gebruik gemaakt van digitale manipulatie door middel van een paintbox. Dit is een computer die veel door reclamemakers werd gebruikt, om beelden te manipuleren. Zo normaal als het nu is om alles te photoshoppen, zo vooruitstrevend was het toen van Inez en Vinoodh om dit soort manipulatie toe te passen op zowel mode- als kunstfoto's.

inez van lamsweerde en vinoodh matadin final fantasy serie

Een foto uit de Final Fantasy serie.

Naast hun vrije werk - dat in zo'n beetje iedere grote galerie ter wereld heeft gehangen - staat het fotograferende stel ook bekend om hun kiekjes voor grote modebladen en -merken. Dit werk zit tussen mode- en kunstfotografie in, want de twee maken geen scheiden tussen kunst en mode; ze zien de twee als gelijkwaardig aan elkaar. In 1997 starten Inez en Vinoodh hun samenwerking met het Franse kunst en design duo M/M Paris, voor een Yohji Yamamoto campagne. Het dubbele duo werkt sindsdien nog steeds regelmatig samen, wat onder meer heeft geresulteerd in campagnes voor Balenciaga.

In die periode is het voor Inez en Vinoodh al niet meer nodig om met hun portfolio's rond te leuren langs redacties en agentschappen. Merken komen naar hún toe. Tegenwoordig doen ze jaarlijks niet meer dan zo'n vijfentwintig editorials en campagnes, omdat ze zo nauw mogelijk betrokken willen blijven bij het hele proces. Opdrachten van de grootste modebladen ter wereld afwijzen, dat noemen we nog eens toewijding.

inez van lamsweerde & vinoodh matadin

Links: Hervé Leger campagne uit 1995 en rechts: Balenciaga campagne uit 2001.

inez van lamsweerde en vinoodh matadin ads collage

Campagnes voor Viktor & Rolf (Eau Mega parfum in '09), Stella McCartney (Skincare in '07), Yves Saunt Laurent s/s '10 en Jean-Paul Gaultier f/w '11.

Zelf zijn Inez van Lamsweerde en Vinoodh Matadin niet zo van het name dropping. Omdat wij daar totaal geen problemen mee hebben, zetten we nog eens enkele grote opdrachtgevers en bekende 'slachtoffers' van het kunstzinnige duo voor je op een rij:

Bladen: Franse, Britse, Japanse, Italiaanse en Amerikaanse Vogue, V Magazine, W Magazine, Harper’s Bazaar, The New York Times Magazine, i-D en Visionaire.

Merken: Viktor & Rolf, Yves Saint Laurent, Stella McCartney, Balenciaga, Gucci, Calvin Klein, Jean-Paul Gaultier, Moschino, Chloé en Givenchy.

Celebs: Natalie Portman, Lady Gaga, Chloë Sevigny, Scarlett Johansson, Heath Ledger, Sofia Coppola, George Clooney, Charlize Theron, Reese Witherspoon en Penélope Cruz.

inez van lamsweerde & vinoodh matadin covers collage

Covers voor Vogue Japan (September Issue 2011), Vogue Paris, V Magazine en Another Magazine.

inez van lamsweerde en vinoodh matadin vogue china september 2011 cover

De September Issue voor 2011 van de Chinese Vogue.

Als bonusmateriaal hebben we nog een fijn filmpje, waarin Inez en Vinoodh worden gevolgd tijdens een shoot en ze meer vertellen over hun interessante werkwijze.

Zou jij een 'Inez van Lamsweerde en Vinoodh Matadin' in je huis willen hebben hangen?

(Door: Joyce)

Deel dit artikel
Back to top