9 tips om elke nacht beter te slapen

9 tips om elke nacht beter te slapen

Wanneer heb je jezelf voor het laatst 'ik ben zooo moe!' horen zeggen? Waarschijnlijk gisteren nog, of misschien zelfs vandaag. Op je reserves leven is bijna normaal geworden en met onze hectische schema's wordt de aanbevolen 7 tot 9 uur nachtrust ook onhaalbaar. Niet goed, en dus gaan we verandering brengen in deze ongezonde levensstijl.


Een paar nachten op tijd naar bed is niet genoeg, het is belangrijk om iedere, we herhalen iedere, nacht goed en lang genoeg te slapen. Want niet alleen de lengte is van belang, ook de kwaliteit van jouw nachtrust. Het enige wat we hoeven te doen is de routine doorbreken en dat kan met deze tips. Doeg wallen, vaarwel slechte concentratie, bye bad skin!  Want zoals we eerder schreven, is een uurtje minder slaap cruciaal voor een mooie huid.

Ben je er klaar voor? Daar gaan we!

1. Geen techniek
Het blauwe licht van telefoons of van de televisie zorgt ervoor dat je hersenen in een verkeerde staat komt en daardoor slaap je niet goed. Het is bijna ondenkbaar, maar probeer niet meer op je iPad, iPhone, tv of laptop te kijken voordat je gaat slapen. Lees een boek of luister muziek. Kun je je telefoon echt niet weerstaan? Houd hem dan tenminste 35 centimeter van je hoofd. 

2. Geen suiker laat op de avond
Eet je graag een reep chocola of zak dropjes na het eten? Daarmee mag je even stoppen. Net als junkfood later op de avond. Een glaasje melk of een kop kruidenthee is een betere optie. Mocht je trek hebben voor het slapen gaan -we willen natuurlijk ook niet dat je wakker ligt van de honger- eet dan een plakje roggenbrood met hummus of een bakje havermout.

3. Geen alcohol laat op de avond
Een slaapmutsje zou goed voor jou en je nachtrust zijn. Maar wanneer je een paar slaapmutsjes, of beter gezegd één teveel op hebt, werkt het juist averechts. Het overkomt iedereen wel eens, dus zorg ervoor dat je genoeg water drinkt voordat je gaat slapen. 

4. Word wakker met natuurlijk licht
In de zomer zouden we zeggen, ga slapen met de gordijnen open. In de herfst en de winter is dit wat lastiger, helemaal nu aanstaande zondag de klok een uurtje achteruit gaat. Maar gelukkig zijn er de wake up lights. 

5. Sport in de ochtend
Als je geen ochtendmens bent, zal dit je wat zwaar vallen, maar een workout van 30 minuten zorgt ervoor dat je in de avond een stuk beter slaapt, dit blijkt uit een onderzoek van de Appalachian State University in Amerika. Beter dan de mensen die later op de dag of 's avonds sporten. Succes? Sterkte?

6. Zorg voor een routine
Je hebt het vast vaker gehoord, maar naar bedgaan en opstaan op hetzelfde tijdstip helpt écht. Dit zorgt voor een stabiele natuurlijke slaapcyclus, die het lichaam nodig heeft om te rusten. Vergeet je de tijd nog wel eens wanneer je een serie aan het kijken bent? Zet dan een wekker. 

7. Maak tijd om te ontspannen
Duik niet gelijk vanuit werk, sporten of een sociale afspraak je bed in. Maak tijd om te ontspannen en alles los te laten. Zoals eerder genoemd kun je een boek gaan lezen of muziek gaan luisteren. Neem een bad of een lange douche, of verleng jouw avondritueel. Je mag best een half uur tot drie kwartier doen over make-up eraf halen, je huid reinigen en verzorgen. En een maskertje, peeling of gezichtsmassage kan er ook nog wel bij!

8. Houd zorgen buiten de slaapkamer
Als je zorgen hebt, neem ze dan niet mee het bed in. Door erover te blijven malen beroof je jezelf van slaap en bovendien verandert zorgen maken niets aan de situatie. Schrijf ze op, zodat ze niet meer in je hoofd zitten. Ze zijn niet welkom in je slaapkamer!

9. Maak het gezellig. 
Maak van jouw slaapkamer een plek waar je graag bent en graag wilt slapen. Maak het een fijne en gezellige kamer. Kussens, foto's, kaarsjes en andere spullen waar jij blij van wordt. Dit is jouw plekje. 

Succes!

Gerelateerde Artikelen

close
Ook leuk om te lezen
Recommended article title
Stem op jouw favoriete L'Oréal Paris product!
close

Zoeken op de website

close